Please login or register.

Login with username, password and session length
 

Author Topic: weg is weg  (Read 42244 times)

mhirr

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 373
  • daglicht is 'n keuze
    • View Profile
    • aanzee
weg is weg
« on: 23 July 2012, 00:53:44 »
Om te leren, om de kunst af te kijken, om handiger te worden en om een 'praatje' te maken, besloot ik onlangs eigen haard en kasteel te verlaten. Niet dat het af is, mijn onderwaterkinderboerderij uit de vroege fantastische Middeleeuwen (ca. 612), maar je moet toch wat. Anders. Ondanks de Tweakkaarten en de minimap verdwaal ik steeds, ik struin door de boze buitengebieden als een kip zonder kop.

Vandaar dat ik besloot voorzichtig te beginnen met een weg. In eerste instantie een eenvoudige recht-toe-recht-aan weg van m'n kasteel in wi3w3lk naar m'n krabber in Tweakington. Een doorgaande weg zonder obstakels bedoeld voor reizigers die het klimmen en springen moe zijn. En ook wel eens 'gewoon' bij de buren op bezoek willen. Of verder.

Ik vermoed hier en daar een 'ondergrondse trein' die zones met elkaar verbindt, maar dan zié je niets tijdens het reizen. Bóvengronds dus, zonder te nadrukkelijk op te vallen. Met om de zoveel meter een vriendelijke pleisterplaats waar iedere reiziger welkom is. Waar een bed en stoel klaar staan om de vermoeidheid de baas te kunnen blijven. Waar in een kist vijf broden, vijf fakkels, een emmer water en vijf muntjes (om naar het buitenland te kunnen bellen) klaarliggen voor wie honger, dorst of heimwee heeft.

Ik heb mezelf aan banden gelegd: de weg moet kaarsrecht zijn en makkelijk begaanbaar. Om de 15 meter een herkenningspunt (redstone torch) en alleen dáár kan de weg links- of rechts-afslaan. Dit patroon dwingt mij creatief om te gaan met wat ik, al weg-trekkende, tegen kom. 't Is òf hier afslaan, òf 15 meter terug... Tè nadrukkelijk het 'landschap' aantasten, doe ik niet: ik pas me aan aan de bestaande omgeving. Ik herplant wat ik kap.

Zo kom ik langs, en soms óver, bestaande zones. Is de zone 'beveiligd' dan kàn ik niets veranderen, is dit niet het geval, dan zal ik zo min mogelijk veranderen. Aan door Tweakers gemaakte bouwwerken kom ik sowiezo niet! Nooit! Maar misschien 'trek' ik wèl door je achtertuin... Word dan niet boos, breek m'n weg niet af maar probeer zo snel mogelijk met mij in contact te komen zodat we kunnen overleggen. Het lijkt mij leuk om zo, langzaam maar zeker, zones en projecten ook via een 'gewone' weg aan elkaar te verbinden. In hoeverre je mee wil werken, bijvoorbeeld met een pad van de weg naar jouw bouwwerk, is vanzelfsprekend aan jou.

Wanneer je zone èn heel groot is èn 'beschermd', zou je dan contact met mij willen opnemen zodat we een oplossing kunnen verzinnen? Ik kan altijd om je gebied heen, leuker is het wanneer de weg óver je gebied loopt. Geeft me bijvoorbeeld tijdelijk bouwrechten, zodat ik de weg kan aanleggen. Zie je het hélemaal niet zitten, laat me dan ònder je zone de weg aanleggen. Ook dan moet ik -even- bouwrechten hebben...

Nogmaals en tot slot... ik weet dat ik hiermee een beetje a-typisch bouw, niet in m'n eigen zone of meehelpend aan een bestaand project. Ik heb er wel veel zin in. Ik zal m'n uiterste best doen alles netjes te laten verlopen en hoor graag wanneer dit niet het geval is.

Loaterz, Mhirr
« Last Edit: 23 July 2012, 01:48:28 by mhirr »
zin in een muziekherkennisspelletje? https://www.facebook.com/wi3w3lk

Hsheepypx

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 508
  • S is for Sheep
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #1 on: 25 July 2012, 09:29:41 »
Ik vind zelf de wegen niet zo een goed plan omdat je dan allemaal wegen krijgt, een heel raster en dan kan je niks meer zelf gaan bouwen.

Sander

  • VIP
  • Volwaardig lid
  • **
  • Posts: 134
  • Sander (SanderCraft) @ Minecraft
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #2 on: 25 July 2012, 09:38:04 »
mhirr, dat is een zeer enthousiast idee.. Ik denk alleen inderdaad, net als wat Hsheepypx zegt, het niet zo'n goed idee is om een raster van wegen aan te leggen. Er zijn projecten waar wel een weg van Project A naar B loopt, maar er is geen project wat een wegenvoorziening voor zijn rekening neemt. We kunnen warps gebruiken, teleporteren naar players, maar een gestructureerd wegenstelsel lijkt mij persoonlijk geen goed idee om het creatieve landschap intact te laten.

AndyJ_nl

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #3 on: 25 July 2012, 19:35:12 »
Ik vind het wel een goed idee. Heb ook wel eens wat (spoor)wegen en bruggen gebouwd. Als ze in de weg zitten voor nog te bouwen projecten, kan de weg altijd nog verplaatst worden, doen ze in het echt ook!

mhirr

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 373
  • daglicht is 'n keuze
    • View Profile
    • aanzee
Re: weg is weg
« Reply #4 on: 25 July 2012, 19:43:03 »
om een raster van wegen aan te leggen
Het is zéér zeker en juist niet m'n bedoeling Main vol te plempen met wegen. Het gaat in eerste instantie om één weg van ongeveer 't midden naar linksboven (Tweakington). Met 'raster' bedoel ik dat ik bouw op een onderliggend raster van 15 bij 15 meter. Wanneer de weg later hopeloos in de weg ligt, dan gaat de weg weer weg, of ergens anders liggen...
zin in een muziekherkennisspelletje? https://www.facebook.com/wi3w3lk

Freaker5005

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 396
    • View Profile
    • Pixelarts en stuff
Re: weg is weg
« Reply #5 on: 25 July 2012, 22:51:03 »
ik ben voor bouw maar een weg van tweakington naar de ingang van Paradise park :P
I dig, you dig, we dig. Its not a beautiful poem, but it's very deep.

vLoon

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #6 on: 6 August 2012, 11:47:08 »
Alsjeblieft zeg:
Quote
Bóvengronds dus, zonder te nadrukkelijk op te vallen. Met om de zoveel meter een vriendelijke pleisterplaats waar iedere reiziger welkom is.

Kom eens kijken bij het Tower Project (x=766 y=1030). Je weg ligt in het view van igg 3 mensen. Achterin tegen de cliff aan staat een huis, die beneden de cliff een weg ziet liggen. Nog geen 3 blocks van de Tower Project-zone ligt je wegje alweer, en vlak voor een huis dat er al heel lang staat (voor het Tower Project) kruist je weg, met het bijbehorende cobble-huis-ding.

Ik vind het echt niet kunnen dat je zomaar in de view van andere mensen een weg gaat bouwen.

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #7 on: 6 August 2012, 12:17:51 »
Dat huis is gemaakt door iemand die niet actief meer is ( en dat huis zal dus tezijnertijd waarschijnlijk ook worden verwijderd ).
Het tower project ligt voor zover ik weet ook al maanden stil.
En het huis op de berg geldt hetzelfde voor als het 1ste, die persoon is ook al een tijd niet meer actief.

Persoonlijk vind ik het opzich wel een leuk idee wat Mhirr hier uitvoert, en zoals beloofd is de weg ook niet TE aanwezig. Maar de bedoeling is juist WEL dat de weg in view distances ligt van projecten, anders heeft de weg helemaal geen nut.
Plus Mhirr heeft ook gezegd dat als je het echt niet wilt dat hij geen weg bij jou in de buurt zal bouwen.

De wegen verbinden verschillende projecten waardoor je op een gemakkelijke manier door het landschap kan lopen en bepaalde dingen kan bezichtigen. Daarbij komt ook dat de view distance regel al lang niet meer zo streng gebruikt als voorheen gebeurde, voornamelijk door het feit dat de map niet al te groot is en we hier samen gebruik van moeten maken.

Nogmaals, als je echt niet wilt dat mhirr bij jou in de buurt een weg bouwt dan laat je hem dat weten en dan zal daar ongetwijfeld rekening mee gehouden worden.

vLoon

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #8 on: 6 August 2012, 12:19:44 »
*snip*
Dan zou ik het erg op prijs stellen als mhirr niet dichtbij vLoon's zone zijn wegen wil bouwen.
« Last Edit: 6 August 2012, 12:20:32 by Gazeebo »

Original_Dutch

  • VIP
  • Junior
  • **
  • Posts: 93
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #9 on: 6 August 2012, 12:31:01 »
Jouw zone ligt niet tussen waar mhirr nu is en tweakington in ;) dus no worries

mhirr

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 373
  • daglicht is 'n keuze
    • View Profile
    • aanzee
Re: weg is weg
« Reply #10 on: 6 August 2012, 13:12:26 »
M'n weg (vooralsnog één lange weg) zal zo onopvallend mogelijk door het landschap en langs zones lopen met de bedoeling gebouwen en projecten juist wèl met elkaar te 'verbinden'. Zo kun je, al wandelend, van de ene in de andere verbazing (zone) vallen. Daarbij ga ik met opzet vlak langs opvallende plekken en 'huizen' en bouw opzettelijk dáár zo'n pleisterplaats (cobble-huis-ding). Om rustig om je heen te kunnen kijken.

Zonder de bouwers van het Tower Project ook maar iets te verwijten: het idee achter de "view distance-regel" wordt door dit gigantische gebouw in aanbouw sowieso te niet gedaan: het domineert de omgeving. Voor mij hoeven gebouwen die 'af' zijn en waaraan niet meer gebouwd wordt, niet afgebroken te worden. Door het bouwen naar Tweakington weet ik dat Main nog lang niet 'vol' is, grote onbebouwde plekken 'moet' ik overbruggen. Ook dat is leuk: centraal veel huisjes, gebouwen en projecten dicht op elkaar, naar de randen lege woestijnen, moerassen en vlaktes. Daar is dus nog volop plaats voor bouwers die vooral niét willen weten dat ze niet alleen zijn...

Ik probeer zoveel mogelijk de 'ruwe' bouwmaterialen lángs m'n weg te minen en/of te kappen, ik ga daarvoor dus liever niet naar een farm, een 'drop' of Resource. De langs de weg liggende akkers, boomgaarden en veldjes met beesten kunnen door alle Tweakers gebruikt worden. Vanzelfsprekend na gebruik wel zaaien, her- of laten voortplanten. De pleisterplaatsen, ook als deze wat grootser zijn uitgevallen, zijn -om dezelfde redenen- géén zones. Neem een hap brood, een slok water. Of gebruik de muntjes om even naar huis te bellen.

Vanzelf laat ik vLoon, na z'n opmerkingen, fors links liggen. Mocht ik onbedoeld toch te hinderlijk dicht langs een gebouw of project 'trekken', meldt dit dan even. Dan leg ik m'n weg weer weg. Het kan ook andersom: wanneer je het juist leuk vindt dat m'n weg langs jouw project loopt, bouw ik met plezier een zijweg.
« Last Edit: 6 August 2012, 18:42:05 by mhirr »
zin in een muziekherkennisspelletje? https://www.facebook.com/wi3w3lk

Loev

  • VIP
  • Volwaardig lid
  • **
  • Posts: 183
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #11 on: 7 August 2012, 09:54:53 »
Ik wil met alle plezier een zijweg naar mijn huis aanleggen zodra deze klaar is. Waar ik wel moeite mee heb is het huidige design. Alles is kaarsrecht. Ik zie liever paden zoals in Citadel. Het is veel mooier als de paden slingeren door het landschap. Misschien wat meer werk maar wel veel realistischer.

mhirr

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 373
  • daglicht is 'n keuze
    • View Profile
    • aanzee
Re: weg is weg
« Reply #12 on: 7 August 2012, 16:48:17 »
Waar ik wel moeite mee heb is het huidige design. Alles is kaarsrecht. Ik zie liever paden zoals in Citadel. Het is veel mooier als de paden slingeren door het landschap. Misschien wat meer werk maar wel veel realistischer.

Sja, da's waar. De manier waarop Citadel gebouwd is, vraagt om kleine, smalle door het landschap kronkelende weggetjes. Ik heb bewust voor iets anders gekozen: een lange rechte weg op 'n grid van
16 m2. De 'problemen' die ik zo soms tegenkom, vragen om 'n creatieve èn visueel aanvaardbare oplossing. Da's 'n extra uitdaging...
« Last Edit: 7 August 2012, 16:50:21 by mhirr »
zin in een muziekherkennisspelletje? https://www.facebook.com/wi3w3lk

AndyJ_nl

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #13 on: 7 August 2012, 17:23:35 »
Mhirr, je bent goed bezig kerel! Ik kan dat initiatief wel waarderen! Heb ook al de aansluiting naar jouw weg gevonden!


Dutchmania

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 12
  • Prettig gestoord
    • View Profile
Re: weg is weg
« Reply #14 on: 7 August 2012, 19:34:53 »
Mooi gedaan Mhirr, zal binnenkort mijn huis ook aansluiten op de weg!

Forum » Tweakcraft » Projecten » weg is weg