Please login or register.

Login with username, password and session length
 

Author Topic: Spawnthema bouwfase begonnen!  (Read 66511 times)

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
Spawnthema bouwfase begonnen!
« on: 13 June 2011, 21:55:33 »
Tweakcraft skyworld spawnthema

You suddenly wake up from your dark dreams. Where are you? What happened? The only thing you remember is that your balloon went into this strange cloud. After that, everything went black. As you stumble to your feet, you look over the edge of the basked. A great empty void, with clouds far beneath you. What is this place? As your eyes get used to the light, you spot a strange land in the far distance. Something seems amiss, this island is strange. Suddenly you see it, the island floats! After the initial surprise you see something odd. Houses and bastions? Airships! What is this? A nation up here? In the clouds? Could it be? The houses seem dark and grim. Build out of earth, but not quite. You turn around, and you spot another island. There are also houses there. White houses with subtle touches of blue. A nation that seems to be made of the clouds themselves! A noise! It seems… like cannon fire! Before your eyes a battle unfolds. It seems the two nations are fighting each other! A war, and you are right in the middle.
What to do? You need food, water. And answers..


Het spawnthema van de skyworld is officieel van start. Vanaf vandaag mag er gebouwd worden EXCLUSIEF aan het spawnthema. Om dit in goede banen te leiden hebben wij (de skykeepers) met jullie hulp het thema verder uitgewerkt. In de nu volgende posts licht ik dit thema toe en zijn bouwstijlen. Onthoud dat de voorbeelden die in de screenshots te zien zijn ook ingame staan rond het spawneiland.

Wil je mee kunnen bouwen aan het thema, vraag dan één van de skykeepers of ze je willen toevoegen. Belangrijk is om ALTIJD te blijven overleggen, communiceer met iedereen wat je gaat doen. Dit voorkomt frustraties en maakt de (sky)wereld voor iedereen een leukere plaats. De skykeepers zijn:
  • Gazeebo
  • Don_craft
  • Serendipity
  • WouterH
  • Timoever
  • Misschien wel jij zelf!

Inhoud:
« Last Edit: 18 June 2011, 17:33:13 by WouterH »

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #1 on: 13 June 2011, 21:58:14 »
Algemene info

Zoals je in de introductie kan lezen zijn er op dit moment 2 naties. De namen moeten nog bedacht worden (door jullie!) maar laten we voorlopig dit aanhouden:
  • Heaven nation: Deze natie wordt gekenmerkt door witte sneeuw, cyan wol, glowstone. De gebouwen zijn hoog en dun.
  • Dark nation: Deze natie wordt gekenmerkt door soulsand, steen en cobble, vuur en darkwood. De gebouwen zijn wat lager en wat breder.

Verder is er een centraal eiland met een oude tempel/kasteel waar de 2 naties om vechten. Dit eiland heeft een meer neutrale uitstraling.
Afhankelijk van het animo kunnen we dit lijstje uitbreiden met bijvoorbeeld een extra natie of misschien wilden die in hutjes leven. Maar laten we eerst focussen op deze 2 naties.

Op het onderstaande plaatje is te zien hoe de ruwe indeling is.


De blauwe cirkel staat voor de huidige spawn met de tijdelijke storage
De grote roodbruine cirkel staat voor de dark nation.
De 3 lichtblauwe cirkels staan voor de heaven nation.
De grijze cirkel staat voor het tempel eiland
De paars gestreepte eilandjes moeten weggehaald worden omdat ze te klein zijn om iets mee te doen.
De gele stip is een mogelijkheid voor de spawn.

Hoe werkt spawn? Ons plan is om 3 identieke balonnen te maken. 1 bij de spawn en de andere 2 bij de naties. Als je spawnd zie je 2 bordjes met daarop: /warp dark en /warp heaven. Warp je dan, dan zul je uit komen in de ballon bij die natie. Dit geeft het gevoel van echt reizen, alsof je met je ballon een weg hebt afgelegd.

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #2 on: 13 June 2011, 22:05:13 »
De heaven nation:

Deze natie, zoals al eerder vermeld. Wordt gekenmerkt door:
  • Sneeuw in de muren
  • Cyan wool als dak
  • Steen of halfsteps als muurpalen
  • Houten paden
  • Glowstone als verlichting
  • Dunnere, hoge bebouwing. Mogelijk zelfs rond.
Rank en slank dus. Bij de spawn staan een aantal gebouwen die je als richtlijn kan zien. Ga dus niet iets totaal anders bouwen maar hou de stijl aan die in die gebouwen te zien is.

Voorbeeld 1: Een standaard huisje:


Hier zie je een standaard huisje waar de steden mee vol komen te staan. Zoals je kan zien is het gebouw redelijk hoog. We zouden graag 2 a 3 verdiepingen per gebouw willen. De verdiepingen zijn 5 hoog. Dit wil zeggen dat de dwarsbalken op niveau 6 komen. Als wit materiaal wordt sneeuw gebruikt. Het dak is van cyan wol en zoals je kan zien hangt het over het randje heen. Wat verder opvalt zijn de muurpalen van steen. Deze steken uit om het gebouw reliëf te geven. Probeer dit terug te laten komen in je eigen gebouw. Dit is vrij makkelijk te doen en de voorbeelden zijn duidelijk genoeg. Let ook op het raam en de deur. De ramen kunnen ook 3 hoog bij 1 breed zijn. Dit mag je zelf kiezen en ermee variëren.

Voorbeeld 2: Een standaard rond huisje:


Dit is een variant die je ook goed kan bouwen in de steden, maar ook geisoleerd op een afstandje van de hoofdstad. Kenmerkend is weer de sneeuw in de muren en het exoskelet van smoothstone. Het dak is hier nog niet gebouwd maar dit hoort een koepeldak te zijn van cyan wol. De vloeren zijn binnen natuurlijk van hout. Ook hier zijn de verdiepingen 5 hoog met het plafond op niveau 6.

Voorbeeld 3: Een laag huisje voor buitenaf:


Het lage huisje is mooi om op wat meer afgelegen plaatsen te bouwen, misschien als boerderij oid. Het is dus niet te bedoeling dat dit te vaak en te veel gebouwd wordt want de heavennation wordt gekenmerkt door hoge gebouwen. Dit gebouw is ook speciaal aangezien het geen exoskelet heeft. Je kan dit exoskelet er wel in doen. Verder zie je een stukje muur van halfsteps als variatie idee en een paar mooie raamvoorbeelden.

Voorbeeld 4: De paden en wegen:


Te zien zijn 2 soorten paden met als materiaal hout. Het linkerpad is 3 breed en bedoeld voor de steden en kleine weggetjes. Het rechterpad van 5 breed is voor hoofdwegen. De paden worden gemaakt van houten halfsteps. De randen zijn bij het pad van 3 breed een trapje. Bij het pad van 5 breed zijn het hele houten blokken.



Hier is een brug te zien die gebruikt wordt voor de heaven natie. De bruggen dienen niet zozeer om hele eilanden met elkaar te verbinden (de afstand is veel te groot) maar meer om kleinere afstanden te overbruggen. Kijk ingame hoe zo’n brug gebouwd moet worden.

Natuurlijk mag je hierop varieren. Blijf alleen wel voor de heaven natie deze materialen gebruiken. Dus witte sneeuw muren en cyan wool daken. Een beetje het exoskelet idee. Rond, vierkant of hoog.

Regeltjes:
  • De maximale grootte van een huisje is 17 bij 15. Dit geldt natuurlijk niet voor speciale gebouwen.
  • Probeer 2-3 verdiepingen bij een stedelijk huisje te doen
  • Varieer! ;)

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #3 on: 13 June 2011, 22:23:37 »
De dark nation:

Deze natie wordt gekenmerkt door:
  • Soulsand
  • Steen en cobble
  • Darkwood
  • Vuur
  • Lagere huisjes en stekelige architectuur

Plomp en ruw dus. Hier zijn wat voorbeelden en richtlijnen:

Voorbeeld 1: Een standaard huisje:


Zoals je kan zien zijn de huizen veel donkerder en stekeliger. Wat ook opvalt is dat het huis maar 2 verdiepingen heeft. Een begane grond en een eerste verdieping. Deze eerste verdieping is kleiner dan de begane grond waardoor dus een soort van dakbalkon ontstaat. De bedoeling is dat dit element ook een beetje terugkomt in de gebouwen.
Kwa materialen valt op dat de pilaren van darkwood zijn en het huis zelf van steen. Op de 2e verdieping zie je een soort vinnen van grijze wol. Dit is ook een belangrijk element! Het dak hangt weer over en is van soulsand. Verder zie je veel darkwood stekels. Dit is ook een belangrijk element aangezien 1 van de kenmerken van de darknation is, is dat ze stekelig zijn.

Voorbeeld 2: Een laag standaard huisje:


Hier kun je een huisje zien dat wat lager is. In tegenstelling tot de heaven nation zijn dit soort lage gebouwen bij de dark nation wel erg mooi in de steden zelf aangezien ze lagere bebouwing hebben. Wat opvalt is weer het soulstone dak en de smoothstone muren. Ook zie je dat de onderste stenen nu soulsand zijn ipv cobble in voorbeeld 1. Het meest opvallende zijn echter de vinnen over het dak heen. Dit is een erg mooi element om in de gebouwen te verwerken!

Voorbeeld 3: Speciaal, hoog gebouw:


Dit gebouw is eigenlijk de maximale hoogte voor de dark nation. Je kan hier een aantal leuke elementen zien. LET OP: dit zijn lastige elementen! Je ziet weer de klassieke darkwood en stenen muren. Ook dit keer met een soulsand onderrand. Een soulsand dak is ook weer aanwezig. Wat opvalt zijn de vinnen op de 2e verdieping. Deze zijn gemaakt van grijze wol en steken uit het gebouw. Let er ook op dat de 2e verdieping in zijn geheel 1 blokje over de 1e verdieping hangt!

Voorbeeld 4: Speciaal gebouw:


In dit gebouw zijn ook weer een aantal elementen verwerkt die je goed in je eigen gebouw kan gebruiken. Kijk er ingame goed naar!

Voorbeeld 5: De paden en bruggen:


De paden volgen hetzelfde stramien als de heaven nation. Dit keer zijn ze echter van cobble. Er zijn dus 2 varianten. Eentje van 3 breed met trapjes die in de steden gebruikt kan worden. En eentje van 5 breed met hele blokken als stoeprand die als hoofdweg gebruikt kan worden.



De brug die je hier ziet is voor de dark nation. Ook hier is weer darkwood in verwerkt. Verder is er een uniek hekjes design. Kijk er ingame goed naar!

Voorbeeld 6: Verlichting:


De darknation maakt gebruik van vuur voor de verlichting. Ook torches en pumpkins zijn te gebruiken. Probeer ze echter mooi neer te zetten! De straatverlichting bestaat uit dit soort pilaren. Er kan gevarieerd worden!

Regeltjes:
  • Darknation gebouwen zijn veel lager, hou dus een maximum van 2 verdiepingen aan.
  • De grootte van de normale huisjes is maximaal 17 bij 17.
« Last Edit: 13 June 2011, 22:29:43 by WouterH »

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #4 on: 13 June 2011, 22:31:43 »
Het interieur:

Hier is nog niet heel veel zekerheid over. Dit is dus wat meer voor de eigen interpretatie. Probeer iig de juiste tijdsperiode aan te houden dus geen wc's en douches. Het doel is niet dat een huisje helemaal voorzien is van alle gemakken, maar dat het er mooi uit ziet!

Een goede tip om eens te bekijken zijn sommige van de huisjes in de citadel.

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #5 on: 13 June 2011, 22:39:06 »
Afsluiting:

Er is genoeg te doen voor iedereen. Vraag voor buildrights de verschillende skykeepers. Lees iig alle posts hier boven goed door.

Wat je dus in gedachten moet houden is dat de stijlen die wij geven vooral ook als richtlijn dienen, probeer iets te varieren als dat kan, maar zorg ervoor dat het mooi binnen de stijl die er is staat. Er zijn bijvoorbeeld nog veel speciale gebouwen nodig, deze hebben wij niet voorgekauwd maar met het design van de huisjes moet je genoeg voor handen hebben om een speciaal gebouw in de juiste stijl te bouwen. Probeer de verschillende elementen terug te laten komen!

Luchtschepen zijn ook wat vrijer. Probeer het desing van rakky een beetje aan te houden, verder is het gewoon een schip met ballonnen er boven. :P
We hadden wel het volgende bedacht. De heaven nation heeft blauwe of witte ballonnen. De dark nation heeft grijze ballonnen.

Waar en hoe moet er nu gebouwd worden?
Voor de darknation geld de volgende plattegrond in eerste instantie:


Voor de heaven nation geld het volgende:


De legenda is als volgt:
Geel zijn havengebieden
Rood zijn verdedigingswerken
Blauw zijn huisjes en steden/dorpen
Paars is hetzelfde als blauw, alleen dan op de bergtoppen. Dit kan ook gemixed worden met andere onderdelen bijvoorbeeld een extra verdedigingstoren of een dockingplaats voor een airship.
Lichtblauw is een nog niet bekend stukje, eventueel een paar huisjes... een vuurtoren of een verdedigingswerk is ook mogelijk.
Lichtgroen is een steile rotswand waar goed huisjes of het liefst ook verdediging in de muur kan worden gebouwd.
De blauwe pijl is voor de heavennation de ingang voor de luchtschepen
Grijze gebieden zijn eilanden die weg mogen omdat ze lelijk of te klein zijn.

Succes en happy building!

sikerdebaard

  • VIP
  • Volwaardig lid
  • **
  • Posts: 146
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #6 on: 14 June 2011, 06:38:54 »
Cool! Wat wel nog een punt is, is het object (artifact? resources?) waar om gevochten wordt. Daarnaast stel ik voor dat de dark nation een zwaar geïndustrialiseerd zooitje wordt.
Real programmers don't comment. If it was hard to write, it should be hard to understand.

timoever

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 21
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #7 on: 14 June 2011, 12:57:14 »
Mijn logica zegt Dark - Light en Hell - Heaven, niet Dark - Heaven? :P

Rhan21

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 875
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #8 on: 14 June 2011, 13:09:42 »
SerendipityNL en ik zijn begonnen met de bouw van de DNS Dreadnought (DNS staat hier voor Dark Nation Ship, zoals USS staat voor United States Ship, voor de heaven/light natie kun je dan respectievelijk HNS of LNS gebruiken).

Het is de bedoeling dat dit het vlaggenschip van de dark nation vloot wordt. Je kunt het vinden door /warp darknation te doen en vervolgens richting het westen te gaan. (Vanaf de dark nation ligt de heaven nation ook in het westen, hij vliegt dus richting het slagveld)

Verder zal het een zwaar bewapend schip worden, een echt slagschip dus. :) Het design is nog niet definitief, we zijn ondertussen nog bezig met ontwerpen en improviseren. Heb je dus nog op- of aanmerkingen, laat het dan gerust weten!

Verder nog wat namen voor airships:

DNS Black Raven
DNS Interceptor
DNS Sovereign
DNS Blackforge
DNS Skyshadow

Enzovoort.
Voor de heaven nation kunnen we dan 'lichtere' namen gebruiken, die beter bij die natie passen.
« Last Edit: 14 June 2011, 13:11:49 by Rhan21 »

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #9 on: 14 June 2011, 13:39:29 »
Als er betere namen zijn voor de naties zijn die meer dan welkom trouwens. We hebben deze namen nu puur gebruikt als "code namen".

Bouncer

  • VIP
  • Volwaardig lid
  • **
  • Posts: 141
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #10 on: 14 June 2011, 14:23:17 »
...
Daarnaast stel ik voor dat de dark nation een zwaar geïndustrialiseerd zooitje wordt.

+1

Scriptor

  • Guest
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #11 on: 14 June 2011, 15:22:39 »
Oke goed bezig, alles gelezen.

Ik zal beginnen met wat random trash eilandjes te verwijderen.

yves97

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #12 on: 14 June 2011, 22:53:03 »
skyworld is geweldig, ik heb al een huis gebouwd ik ben nog van plan om een ship te gaan bouwen een een dock daarvoor, de building regels moeten nog wat beter beschreven worden.

Sedative Svardskampe

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #13 on: 15 June 2011, 00:32:01 »
Als er betere namen zijn voor de naties zijn die meer dan welkom trouwens. We hebben deze namen nu puur gebruikt als "code namen".

Ik schudt het even uit mijn mouw maar;

Dark -> Rheth
Light -> Elyvania

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: Spawnthema bouwfase begonnen!
« Reply #14 on: 15 June 2011, 13:45:21 »
Ik denk dat het neutrale eiland wat meer in het midden van dark/heaven moet komen.
Het zit nu echt in de viewdistance van de zeppelin en de heaven nation zie je maar amper.
Plus hij ligt een beetje scheef.

Ik neem aan dat dit makkelijk verplaats zou kunnen worden door een SGO ofzo ?
Het zou beter lijken als hij tussen de gele en zwarte cirkel in komt denk ik.

Of de zeppelin een beetje verplaatsen dat hij minder dichtbij dat eiland ligt. Ik weet het niet, maar zoals het nu is, is het een beetje "oneerlijk" :P

Forum » Nieuws » Tweakcraft » Spawnthema bouwfase begonnen!