Please login or register.

Login with username, password and session length
 

Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - mhirr

Pages: 1 ... 15 16 [17] 18
241
Support / Re: Map render.
« on: 15 August 2012, 03:29:46 »
Ik krijg bij DynMap "Web files are not matched with plugin version: All files need to be same version (0.80-dev)". Ik surf en mine met Chrome via Windows 7 Prof.

242
Algemeen / DynMap
« on: 11 August 2012, 22:12:08 »
Met veel plezier gebruik ik de DynMaps vaak. Groot compliment voor de maker(s). Wie eigenlijk? Gezien dat er 'gaten' vallen? De nieuwe items, zoals Spruce Slab, worden nog niet herkend.

243
Projecten / Re: weg is weg
« on: 9 August 2012, 19:43:57 »
Leuk initiatief *O*
Misschien is een aansluiting op de oude wereld (d.m.v. een paar portals) een leuke toevoeging? Denk hierbij aan projecten als Citadel, Mineville, PlotCity, OeiTown, enz

Ja, lijkt mij ook leuk... maar in 't huidige tempo laat dat nog wel even op zich wachten.

244
Tweakcraft / Re: Tweakcraft naar Minecraft 1.3
« on: 9 August 2012, 19:33:56 »
niet erg, hooguit vervelend, wèl vaak:


Minecraft has stopped running because it encountered a problem; Unexpected error
This error has been saved to C:\Users\Hazelaar\AppData\Roaming\.minecraft\crash-reports\crash-2012-08-09_19.30.02-client.txt for your convenience. Please include a copy of this file if you report this crash to anyone.

--- BEGIN ERROR REPORT 7f0bad27 --------
Generated 9-8-12 19:30

- Minecraft Version: 1.3.1
- Operating System: Windows 7 (amd64) version 6.1
- Java Version: 1.7.0_04-ea, Oracle Corporation
- Java VM Version: Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (mixed mode), Oracle Corporation
- Memory: 302862808 bytes (288 MB) / 525860864 bytes (501 MB) up to 954466304 bytes (910 MB)
- JVM Flags: 2 total; -Xms512m -Xmx1024m
- ModLoader: Mods loaded: 8
ModLoader 1.3.1
mod_dzHooks final 1.3.1
mod_InfDura fin_1.3.1 GuntherDW
mod_ReiMinimap v3.2_05 [1.3.1]
mod_3DItems 1.3
mod_WorldEditCUI 1.3.1 for Minecraft version 1.3.1
mod_InvTweaks 1.42 (1.3.1)
mod_SnowBalls v0.7a for f1.3.1 SUIv2 GuntherDW, sk89q, lawhran

- LWJGL: 2.4.2
- OpenGL: ATI Mobility Radeon HD 4570 GL version 2.1.8784, ATI Technologies Inc.
- Is Modded: Probably not
- Type: Client
- Texture Pack: Default
- Profiler Position: N/A (disabled)
- World MpServer Entities: 37 total; [atf['mhirr'/5366158, l='MpServer', x=-565,52, y=59,62, z=-954,20], RenderEntity['CUI'/1, l='MpServer', x=17,00, y=133,24, z=17,00], my['Wolf'/5366159, l='MpServer', x=-575,44, y=63,00, z=-945,13], my['Wolf'/5366230, l='MpServer', x=-598,63, y=66,00, z=-1012,16], ms['Pig'/5366231, l='MpServer', x=-584,97, y=63,00, z=-1020,06], my['Wolf'/5366226, l='MpServer', x=-626,75, y=70,00, z=-901,44], my['Wolf'/5366227, l='MpServer', x=-615,50, y=77,00, z=-981,50], my['Wolf'/5366224, l='MpServer', x=-628,63, y=66,00, z=-986,06], my['Wolf'/5366225, l='MpServer', x=-637,69, y=72,00, z=-924,31], mo['Cow'/5366223, l='MpServer', x=-632,84, y=66,00, z=-1019,97], my['Wolf'/5366217, l='MpServer', x=-641,22, y=64,00, z=-954,59], ms['Pig'/5366229, l='MpServer', x=-597,94, y=65,00, z=-1028,78], mn['Chicken'/5366251, l='MpServer', x=-517,41, y=62,63, z=-934,41], mo['Cow'/5366257, l='MpServer', x=-491,78, y=63,00, z=-882,16], mv['Squid'/11392279, l='MpServer', x=-539,50, y=51,00, z=-942,50], mv['Squid'/11663435, l='MpServer', x=-525,31, y=56,23, z=-979,16], ni['item.item.egg'/11995404, l='MpServer', x=-516,88, y=60,13, z=-934,03], mv['Squid'/12160043, l='MpServer', x=-532,94, y=56,36, z=-972,78], mv['Squid'/12160045, l='MpServer', x=-541,50, y=58,00, z=-958,47], mv['Squid'/12160048, l='MpServer', x=-540,51, y=51,00, z=-940,16], mv['Squid'/12160049, l='MpServer', x=-542,21, y=52,32, z=-943,50], mv['Squid'/12624480, l='MpServer', x=-562,63, y=60,34, z=-1011,59], mv['Squid'/12624481, l='MpServer', x=-561,81, y=57,28, z=-1017,47], mv['Squid'/12624482, l='MpServer', x=-560,28, y=59,19, z=-1013,13], mv['Squid'/12624483, l='MpServer', x=-566,19, y=60,38, z=-1015,50], mv['Squid'/12624484, l='MpServer', x=-530,75, y=57,84, z=-1014,25], mv['Squid'/12624485, l='MpServer', x=-524,69, y=57,34, z=-1011,66], mv['Squid'/12624486, l='MpServer', x=-527,13, y=58,34, z=-1014,16], mv['Squid'/12624487, l='MpServer', x=-527,84, y=58,28, z=-1017,41], mv['Squid'/12624488, l='MpServer', x=-514,47, y=59,00, z=-980,56], mv['Squid'/12624489, l='MpServer', x=-512,56, y=59,38, z=-988,84], mv['Squid'/12624490, l='MpServer', x=-513,97, y=59,81, z=-988,50], mv['Squid'/12624491, l='MpServer', x=-515,81, y=58,00, z=-989,50], mv['Squid'/12624492, l='MpServer', x=-517,84, y=58,38, z=-963,91], mv['Squid'/12624493, l='MpServer', x=-519,88, y=58,47, z=-965,84], mv['Squid'/12624494, l='MpServer', x=-512,50, y=57,09, z=-967,47], mv['Squid'/12624495, l='MpServer', x=-517,09, y=58,41, z=-966,38]]
- World MpServer Players: 1 total; [atf['mhirr'/5366158, l='MpServer', x=-565,52, y=59,62, z=-954,20]]
- World MpServer Chunk Stats: MultiplayerChunkCache: 625
- Forced Entities: 75 total; [atf['mhirr'/5366158, l='MpServer', x=-565,52, y=59,62, z=-954,20], ni['item.tile.glass'/9944117, l='MpServer', x=-589,88, y=64,13, z=-953,87], RenderEntity['CUI'/1, l='MpServer', x=17,00, y=133,24, z=17,00], mv['Squid'/11392279, l='MpServer', x=-539,50, y=51,00, z=-942,50], ni['item.item.egg'/11995404, l='MpServer', x=-516,88, y=60,13, z=-934,03], ni['item.tile.glass'/9838930, l='MpServer', x=-582,15, y=64,54, z=-950,29], mv['Squid'/11663435, l='MpServer', x=-525,31, y=56,23, z=-979,16], ni['item.item.egg'/11000046, l='MpServer', x=-517,81, y=60,13, z=-933,97], ni['item.tile.glass'/10087747, l='MpServer', x=-592,67, y=64,13, z=-970,16], ni['item.item.egg'/5366252, l='MpServer', x=-517,34, y=60,13, z=-934,09], my['Wolf'/5366159, l='MpServer', x=-575,44, y=63,00, z=-945,13], ni['item.tile.gravel'/7314206, l='MpServer', x=-580,36, y=63,13, z=-968,30], ni['item.item.egg'/6315231, l='MpServer', x=-517,81, y=60,13, z=-934,31], ni['item.tile.glass'/10036481, l='MpServer', x=-595,67, y=64,06, z=-963,88], ni['item.item.egg'/10051789, l='MpServer', x=-519,03, y=59,13, z=-934,44], ni['item.tile.glass'/10432491, l='MpServer', x=-590,13, y=64,13, z=-969,94], ni['item.item.dyePowder.black'/11111310, l='MpServer', x=-520,03, y=9,43, z=-943,07], ni['item.tile.stonebricksmooth.default'/9746285, l='MpServer', x=-568,14, y=64,54, z=-955,40], ni['item.tile.stonebricksmooth.default'/9736005, l='MpServer', x=-568,63, y=65,13, z=-956,13], auq['iProBrown'/7156677, l='MpServer', x=-595,91, y=63,00, z=-953,75], ni['item.tile.glass'/7108515, l='MpServer', x=-584,81, y=64,13, z=-969,94], auq['iProBrown'/11474905, l='MpServer', x=-563,63, y=55,00, z=-955,25], auq['iProBrown'/6087898, l='MpServer', x=-565,44, y=55,00, z=-951,38], ni['item.tile.glass'/9933950, l='MpServer', x=-587,59, y=64,13, z=-953,88], ni['item.tile.glass'/9886705, l='MpServer', x=-583,54, y=63,94, z=-952,52], auq['iProBrown'/7850667, l='MpServer', x=-613,63, y=67,00, z=-1034,94], my['Wolf'/5366230, l='MpServer', x=-598,63, y=66,00, z=-1012,16], ms['Pig'/5366231, l='MpServer', x=-584,97, y=63,00, z=-1020,06], mv['Squid'/12160045, l='MpServer', x=-541,50, y=58,00, z=-958,47], ms['Pig'/5366229, l='MpServer', x=-597,94, y=65,00, z=-1028,78], mv['Squid'/12160043, l='MpServer', x=-532,94, y=56,36, z=-972,78], ni['item.tile.glass'/9929095, l='MpServer', x=-586,13, y=64,13, z=-952,81], my['Wolf'/5366226, l='MpServer', x=-626,75, y=70,00, z=-901,44], my['Wolf'/5366227, l='MpServer', x=-615,50, y=77,00, z=-981,50], my['Wolf'/5366224, l='MpServer', x=-628,63, y=66,00, z=-986,06], my['Wolf'/5366225, l='MpServer', x=-637,69, y=72,00, z=-924,31], mv['Squid'/12624492, l='MpServer', x=-517,84, y=58,38, z=-963,91], ni['item.item.egg'/9028124, l='MpServer', x=-516,09, y=60,13, z=-934,19], mo['Cow'/5366223, l='MpServer', x=-632,84, y=66,00, z=-1019,97], mv['Squid'/12624493, l='MpServer', x=-519,88, y=58,47, z=-965,84], mv['Squid'/12624494, l='MpServer', x=-512,50, y=57,09, z=-967,47], ni['item.tile.glass'/9949653, l='MpServer', x=-590,88, y=63,13, z=-954,52], mv['Squid'/12624495, l='MpServer', x=-517,09, y=58,41, z=-966,38], mv['Squid'/12624488, l='MpServer', x=-514,47, y=59,00, z=-980,56], ni['item.item.egg'/11995404, l='MpServer', x=-516,88, y=60,13, z=-934,03], mv['Squid'/12624489, l='MpServer', x=-512,56, y=59,38, z=-988,84], ni['item.tile.stonebricksmooth.default'/9044647, l='MpServer', x=-595,38, y=63,13, z=-960,19], mv['Squid'/12624490, l='MpServer', x=-513,97, y=59,81, z=-988,50], mv['Squid'/12160048, l='MpServer', x=-540,51, y=51,00, z=-940,16], my['Wolf'/5366217, l='MpServer', x=-641,22, y=64,00, z=-954,59], mv['Squid'/12624491, l='MpServer', x=-515,81, y=58,00, z=-989,50], mv['Squid'/12160049, l='MpServer', x=-542,21, y=52,32, z=-943,50], mv['Squid'/12624484, l='MpServer', x=-530,75, y=57,84, z=-1014,25], mv['Squid'/12624485, l='MpServer', x=-524,69, y=57,34, z=-1011,66], mv['Squid'/12624486, l='MpServer', x=-527,13, y=58,34, z=-1014,16], mv['Squid'/12624487, l='MpServer', x=-527,84, y=58,28, z=-1017,41], auq['iProBrown'/11503564, l='MpServer', x=-563,63, y=55,00, z=-955,25], mv['Squid'/12624480, l='MpServer', x=-562,63, y=60,34, z=-1011,59], mv['Squid'/12624481, l='MpServer', x=-561,81, y=57,28, z=-1017,47], mv['Squid'/12624482, l='MpServer', x=-560,28, y=59,19, z=-1013,13], ni['item.item.egg'/9028124, l='MpServer', x=-516,09, y=60,13, z=-934,19], mv['Squid'/12624483, l='MpServer', x=-566,19, y=60,38, z=-1015,50], ni['item.tile.gravel'/7468922, l='MpServer', x=-580,66, y=63,13, z=-972,41], auq['iProBrown'/7156677, l='MpServer', x=-595,91, y=63,02, z=-953,72], auq['iProBrown'/9379020, l='MpServer', x=-563,59, y=55,00, z=-955,25], ni['item.item.egg'/8143790, l='MpServer', x=-517,81, y=60,13, z=-933,94], mo['Cow'/5366257, l='MpServer', x=-491,78, y=63,00, z=-882,16], ni['item.tile.gravel'/7332212, l='MpServer', x=-580,81, y=63,13, z=-969,59], ni['item.tile.glass'/9882568, l='MpServer', x=-584,56, y=64,13, z=-950,88], mn['Chicken'/5366251, l='MpServer', x=-517,41, y=62,63, z=-934,41], ni['item.tile.glass'/10439092, l='MpServer', x=-589,72, y=64,13, z=-969,84], ni['item.tile.glass'/9835194, l='MpServer', x=-581,88, y=64,13, z=-949,81], ni['item.tile.glass'/10084853, l='MpServer', x=-592,71, y=64,13, z=-971,13], ni['item.tile.glass'/10031978, l='MpServer', x=-596,88, y=64,13, z=-962,25], ni['item.item.egg'/6315231, l='MpServer', x=-517,81, y=60,13, z=-934,31]]
- Retry Entities: 0 total; []

java.lang.NullPointerException
   at aoj.getChatLine(aoj.java:34)
   at ImprovedChat.keyPressed(ImprovedChat.java:1141)
   at ane.a(ane.java:33)
   at net.minecraft.client.Minecraft.l(SourceFile:1119)
   at net.minecraft.client.Minecraft.J(SourceFile:583)
   at net.minecraft.client.Minecraft.run(SourceFile:535)
   at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
--- END ERROR REPORT 92591b02 ----------

245
Projecten / Re: weg is weg
« on: 8 August 2012, 11:29:56 »
De weg begint ongeveer op +731/+1182, 'loopt' van daar min of meer richting Tweakington en is te herkennen aan de "16m-paaltjes" van obsidian met redstone torch.

246
Support / Re: [Plugin Request] BukkitSpeak
« on: 8 August 2012, 04:06:52 »
TeamSpeak? nee danku

247
Projecten / Re: weg is weg
« on: 8 August 2012, 04:02:40 »
Heb ook al de aansluiting naar jouw weg gevonden!
Ja, ik zag 't. Leuk. Ondertussen gaat m'n Weg met sandstones door de woestijn, dus misschien even aanpassen?

248
Projecten / Re: weg is weg
« on: 7 August 2012, 16:48:17 »
Waar ik wel moeite mee heb is het huidige design. Alles is kaarsrecht. Ik zie liever paden zoals in Citadel. Het is veel mooier als de paden slingeren door het landschap. Misschien wat meer werk maar wel veel realistischer.

Sja, da's waar. De manier waarop Citadel gebouwd is, vraagt om kleine, smalle door het landschap kronkelende weggetjes. Ik heb bewust voor iets anders gekozen: een lange rechte weg op 'n grid van
16 m2. De 'problemen' die ik zo soms tegenkom, vragen om 'n creatieve èn visueel aanvaardbare oplossing. Da's 'n extra uitdaging...

249
Projecten / Re: weg is weg
« on: 6 August 2012, 13:12:26 »
M'n weg (vooralsnog één lange weg) zal zo onopvallend mogelijk door het landschap en langs zones lopen met de bedoeling gebouwen en projecten juist wèl met elkaar te 'verbinden'. Zo kun je, al wandelend, van de ene in de andere verbazing (zone) vallen. Daarbij ga ik met opzet vlak langs opvallende plekken en 'huizen' en bouw opzettelijk dáár zo'n pleisterplaats (cobble-huis-ding). Om rustig om je heen te kunnen kijken.

Zonder de bouwers van het Tower Project ook maar iets te verwijten: het idee achter de "view distance-regel" wordt door dit gigantische gebouw in aanbouw sowieso te niet gedaan: het domineert de omgeving. Voor mij hoeven gebouwen die 'af' zijn en waaraan niet meer gebouwd wordt, niet afgebroken te worden. Door het bouwen naar Tweakington weet ik dat Main nog lang niet 'vol' is, grote onbebouwde plekken 'moet' ik overbruggen. Ook dat is leuk: centraal veel huisjes, gebouwen en projecten dicht op elkaar, naar de randen lege woestijnen, moerassen en vlaktes. Daar is dus nog volop plaats voor bouwers die vooral niét willen weten dat ze niet alleen zijn...

Ik probeer zoveel mogelijk de 'ruwe' bouwmaterialen lángs m'n weg te minen en/of te kappen, ik ga daarvoor dus liever niet naar een farm, een 'drop' of Resource. De langs de weg liggende akkers, boomgaarden en veldjes met beesten kunnen door alle Tweakers gebruikt worden. Vanzelfsprekend na gebruik wel zaaien, her- of laten voortplanten. De pleisterplaatsen, ook als deze wat grootser zijn uitgevallen, zijn -om dezelfde redenen- géén zones. Neem een hap brood, een slok water. Of gebruik de muntjes om even naar huis te bellen.

Vanzelf laat ik vLoon, na z'n opmerkingen, fors links liggen. Mocht ik onbedoeld toch te hinderlijk dicht langs een gebouw of project 'trekken', meldt dit dan even. Dan leg ik m'n weg weer weg. Het kan ook andersom: wanneer je het juist leuk vindt dat m'n weg langs jouw project loopt, bouw ik met plezier een zijweg.

250
Algemeen / Re: Klein bouwspel
« on: 1 August 2012, 10:21:14 »
leuk... ik wil 't ook wel eens proberen

251
Algemeen / Re: Survival discussie topic
« on: 26 July 2012, 14:40:36 »
Je kan zeven dagen stemmen. :)

Is dat niet 'n beetje te kort, gezien de vakantie? Ik zag de Surv-poll pas vandaag.

252
Projecten / Re: weg is weg
« on: 25 July 2012, 19:43:03 »
om een raster van wegen aan te leggen
Het is zéér zeker en juist niet m'n bedoeling Main vol te plempen met wegen. Het gaat in eerste instantie om één weg van ongeveer 't midden naar linksboven (Tweakington). Met 'raster' bedoel ik dat ik bouw op een onderliggend raster van 15 bij 15 meter. Wanneer de weg later hopeloos in de weg ligt, dan gaat de weg weer weg, of ergens anders liggen...

253
Projecten / weg is weg
« on: 23 July 2012, 00:53:44 »
Om te leren, om de kunst af te kijken, om handiger te worden en om een 'praatje' te maken, besloot ik onlangs eigen haard en kasteel te verlaten. Niet dat het af is, mijn onderwaterkinderboerderij uit de vroege fantastische Middeleeuwen (ca. 612), maar je moet toch wat. Anders. Ondanks de Tweakkaarten en de minimap verdwaal ik steeds, ik struin door de boze buitengebieden als een kip zonder kop.

Vandaar dat ik besloot voorzichtig te beginnen met een weg. In eerste instantie een eenvoudige recht-toe-recht-aan weg van m'n kasteel in wi3w3lk naar m'n krabber in Tweakington. Een doorgaande weg zonder obstakels bedoeld voor reizigers die het klimmen en springen moe zijn. En ook wel eens 'gewoon' bij de buren op bezoek willen. Of verder.

Ik vermoed hier en daar een 'ondergrondse trein' die zones met elkaar verbindt, maar dan zié je niets tijdens het reizen. Bóvengronds dus, zonder te nadrukkelijk op te vallen. Met om de zoveel meter een vriendelijke pleisterplaats waar iedere reiziger welkom is. Waar een bed en stoel klaar staan om de vermoeidheid de baas te kunnen blijven. Waar in een kist vijf broden, vijf fakkels, een emmer water en vijf muntjes (om naar het buitenland te kunnen bellen) klaarliggen voor wie honger, dorst of heimwee heeft.

Ik heb mezelf aan banden gelegd: de weg moet kaarsrecht zijn en makkelijk begaanbaar. Om de 15 meter een herkenningspunt (redstone torch) en alleen dáár kan de weg links- of rechts-afslaan. Dit patroon dwingt mij creatief om te gaan met wat ik, al weg-trekkende, tegen kom. 't Is òf hier afslaan, òf 15 meter terug... Tè nadrukkelijk het 'landschap' aantasten, doe ik niet: ik pas me aan aan de bestaande omgeving. Ik herplant wat ik kap.

Zo kom ik langs, en soms óver, bestaande zones. Is de zone 'beveiligd' dan kàn ik niets veranderen, is dit niet het geval, dan zal ik zo min mogelijk veranderen. Aan door Tweakers gemaakte bouwwerken kom ik sowiezo niet! Nooit! Maar misschien 'trek' ik wèl door je achtertuin... Word dan niet boos, breek m'n weg niet af maar probeer zo snel mogelijk met mij in contact te komen zodat we kunnen overleggen. Het lijkt mij leuk om zo, langzaam maar zeker, zones en projecten ook via een 'gewone' weg aan elkaar te verbinden. In hoeverre je mee wil werken, bijvoorbeeld met een pad van de weg naar jouw bouwwerk, is vanzelfsprekend aan jou.

Wanneer je zone èn heel groot is èn 'beschermd', zou je dan contact met mij willen opnemen zodat we een oplossing kunnen verzinnen? Ik kan altijd om je gebied heen, leuker is het wanneer de weg óver je gebied loopt. Geeft me bijvoorbeeld tijdelijk bouwrechten, zodat ik de weg kan aanleggen. Zie je het hélemaal niet zitten, laat me dan ònder je zone de weg aanleggen. Ook dan moet ik -even- bouwrechten hebben...

Nogmaals en tot slot... ik weet dat ik hiermee een beetje a-typisch bouw, niet in m'n eigen zone of meehelpend aan een bestaand project. Ik heb er wel veel zin in. Ik zal m'n uiterste best doen alles netjes te laten verlopen en hoor graag wanneer dit niet het geval is.

Loaterz, Mhirr

254
Algemeen / Re: Nieuw VIP-Forum, aanmelden hier
« on: 15 July 2012, 21:23:29 »
welja, w'rom niet?

255
Algemeen / Re: Survival discussie topic
« on: 15 July 2012, 19:52:35 »
vallen en opstaan

Niet dat ik niet wist van het bestaan, maar ik had het nog nooit gedaan. Als singleplayer in creative mode heb ik alles binnen handbereik. Maar... het móeten minen om te kunnen bouwen is wèl leuk. Als builder in m'n eigen veilige zone op Main zwem ik graag, ook ònder water. Driemaal moest ik verdrinken, de laatste keer brulde ik "Hoe kan dat nou? Er zijn geeneens spinnen!" Want... het móeten ademhalen en eten om te kunnen (over-)leven is wèl leuk.

Voor de eerste keer een zwaard gecraft. Zie je het voor je? Ik met een zwaard? "Met een diamanten harnas," zo bedacht ik, "ben ik natuurlijk helemaal woest-aantrekkelijk voor de meisjes." Na úren hakken glommen er elf diamantjes in m'n kist, ik sliep als een roosje. En 's morgens was alles weg.

"Je mag en kan m'n spullen jatten," kerfde ik huilend op een sign, "maar het móet niet. Voor mij is de lol d'r af." M'n diamanten zwaardje was ook weg. En twaalf ambachtelijke broden. Die nacht sliep ik onrustig.

De volgende dag was alles terug en méér. Zo maar gekregen. Waarmee ik vooral wil zeggen dat de sfeer en de 'uitdaging' van de huidige Survivalworld niet afhankelijk is van regeltjes. Of vast te leggen is in regeltjes. Hou het simpel: alles mag. En hou het leuk: niet alles moet omdat het mag. Na een half jaar tweaken, roep ik enthousiast "Meisjes past op! Ik hèb al een diamanten broekje!"

Pages: 1 ... 15 16 [17] 18