Please login or register.

Login with username, password and session length
 

Author Topic: Beleidswijziging farms  (Read 16708 times)

Jelmar

  • Jolmir
  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 652
    • View Profile
Beleidswijziging farms
« on: 17 April 2013, 00:29:49 »
Hallo allen,

Een belangrijk kenmerk van Tweakcraft is altijd al het 'handgemined handgebouwd' credo geweest. We minen alles zelf en bouwen alles zelf, zonder hulp van creative mode, plugins, mods, cheats of hacks. In het verleden is er dan ook veel weerstand geweest tegen zogenaamde autofarms of afk-farms, aangezien deze niet bij het eerdergenoemde karakter van de server passen.

Wel is er aan de andere kant ook altijd vraag geweest naar het vergemakkelijken van het verkrijgen van bepaalde materialen of het doen van bepaalde handelingen. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld de custom recipes, gaan onze tools niet kapot en hebben we plugins zoals craftbook en tweakcart.

Nu er in minecraft zelf middelen zijn om bepaalde dingen te automatiseren, wordt het tijd om ons credo een beetje vrijer te interpreteren. Daarom: vanaf heden zijn auto- en afk-farms toegestaan, mits deze geen gebruik maken van plugins (dus puur alleen minecraft methodes en niet craftbook bijv.). Wel houden we de grote mob, gold en ironfarm graag centraal, omdat deze de grootste druk zetten op de servercapaciteit. Ironfarm is op het moment van dit schrijven al aangepast en geautomatiseerd. De andere farms zullen waar nodig in de nabije toekomst volgen. Het is dus prima om afk te gaan staan bij Ironfarm, maar hou er rekening mee dat iemand anders in jouw afwezigheid de drops kan meenemen. Dit is je eigen risico. Wel is het zo vriendelijk om, als je iemand ziet staan in ironfarm, niet gauw alles mee te snaaien.

Andere autofarms mag iedereen voor zichzelf maken, mits deze geen lag veroorzaken. Hou dit vooral in het achterhoofd bij farms met dieren (dus heb een beetje common sense en overdrijf niet met hoeveelheden, anders kom ik ze persoonlijk lekker doodtikselen).
« Last Edit: 17 April 2013, 02:16:00 by JelmarG »

Milenco

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 1488
    • View Profile
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #1 on: 17 April 2013, 00:30:19 »
 (Y)

wave535

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 566
    • View Profile
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #2 on: 17 April 2013, 07:24:28 »
 :'(

mhirr

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 373
  • daglicht is 'n keuze
    • View Profile
    • aanzee
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #3 on: 17 April 2013, 13:50:12 »
De koerswijziging die Jelmar aankondigt, is begrijpelijk. Ik vermoed dat veel Tweakers zich kunnen vinden in het nieuwe beleid. En ik vermoed dat het voortkomt uit de logische behoefte Tweakcraft aantrekkelijker te maken voor nieuwe spelers. Ik vind de koerswijziging "het begin van het einde".

Ontwikkelingen buiten Tweakcraft maken Tweakcraft minder aantrekkelijk. Daar kan het adminteam, daar kunnen wij niets aan doen of veranderen. Minecraft is niet meer (zo) populair in Nederland en er zijn (leukere?) alternatieven zoals FTB, de Xbox en je 'eigen' server. Minecraft zelf probeert met updates het tij de keren en komt met Quartz. Daarmee kunnen inderdaad mooie zuilen gebouwd worden. Maar hoeveel zuilen wil je bouwen?

Waarmee een derde reden om de hoek kijkt: verveling. De pioniersdrift is voorbij, de inspiratie lijkt opgedroogd. Veel Tweakers bouwen niet (meer), maar kletsen elkaar de oren van de kop via TeamSpeak of IRC. Hier en daar geven bevlogen Tweakers de moed nog niet op en wordt (met hulp! gelukkig) dapper geprobeerd een groot project af te bouwen. Elders wordt zelfs een nieuw project bedacht en begonnen. Maar het èchte bouwfeest is voorbij. Ik ken dat feest alleen van verhalen. En ik ken de resultaten van dat bouwfeest; ik wandel er graag doorheen. Ooh... ik had graag meegedaan, toen.

Het bouwbeleid op Original, Sky en Main hinkt op twee gedachten en hangt daarom tussen wal en schip, tussen Creative en Survival. Je móet minen om aan grondstoffen te komen en je kan niet vliegen. Maar je gaat niet dood van de honger en Irondrop 'geeft' je makkelijk zoveel ijzer als je wil.

De behoefte om mooi en groots te kunnen bouwen (Creative) botst met de behoefte te willen spelen en winnen (Survival). Het compromis leek lange tijd een goede oplossing. Tweakers zijn -zeer terecht!- trots op wat ze gebouwd hebben. Omdat het niet alleen mooi en groots is, maar ook omdat het moeilijk en tijdrovend was om te bouwen. Aanwippende gasten zijn vaak met stomheid geslagen wanneer ze in Citadel of Heaven verteld wordt dat 'alles met de hand gemined en gebouwd" is. Als wordt uitgelegd dat er wèl zoiets als Guntherbos en Irondrop bestaat, begrijpen ze het helemaal niet meer.

Nu schuift Tweakcraft nòg meer richting Creative in de hoop zo twijfelende Tweakers 'vast te houden' en nieuwe spelers aan te trekken. Ik zou precies de andere kant zijn opgegaan. Dan lijkt Tweakcraft 'ouderwetser' te worden, maar zo kàn Tweakcraft zich juist onderscheiden. Op Tweakcraft wordt gebouwd en gespeeld zonder fratsen als 'auto-farms'. Op Main zijn details extra mooi omdat ze zijn gemaakt van blokken die zeldzaam dus schaars en 'duur' zijn. Niet de makkelijkste weg, maar de moeilijke.

Dan zijn de gebouwen en projecten op Tweakcraft misschien niet de mooiste of de grootste... dan zijn ze allemaal sowieso de beste! Dan is Tweakcraft wèl een aantrekkelijk Minecraft-alternatief naast FTB, Xbox en privéservers. Dan is het onderwerp van de volgende fotowedstrijd zonsòpkomst.

« Last Edit: 17 April 2013, 22:39:48 by mhirr »
zin in een muziekherkennisspelletje? https://www.facebook.com/wi3w3lk

Goofff

  • VIP
  • Volwaardig lid
  • **
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #4 on: 17 April 2013, 19:21:12 »
Thanks admins!

Ik vind Tweakcraft nog steeds uniek, daar doet deze kleine verandering geen afbreuk aan :)
Ik moet er niet aan denken op een creative server te zitten waar iedereen kan vliegen en met onbeperkte materialen kan bouwen. Liever cobblekots dan diamondkots :p

wave535

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 566
    • View Profile
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #5 on: 17 April 2013, 19:23:12 »
Thanks admins!

Ik vind Tweakcraft nog steeds uniek, daar doet deze kleine verandering geen afbreuk aan :)
Ik moet er niet aan denken op een creative server te zitten waar iedereen kan vliegen en met onbeperkte materialen kan bouwen. Liever cobblekots dan diamondkots :p


here sir, take my like.  (Y)

Giordino

  • Belangrijk
  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 755
  • VIP
    • View Profile
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #6 on: 18 April 2013, 09:42:29 »
Mhirr is het een logisch gevolg van nieuwe functionaliteit in MC.
Hierop is besloten om het beleid mbt farms aan te passen en op sommige punten te herzien.

mhirr

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 373
  • daglicht is 'n keuze
    • View Profile
    • aanzee
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #7 on: 18 April 2013, 12:08:59 »
Mhirr is het een logisch gevolg van nieuwe functionaliteit in MC.
Dat snap ik. Ik wou alleen even laten weten dat ik die nieuwe functionaliteit niet nodig vind en dat ik de logische gevolgen daarvan betreur. En dat ik m'n hart vasthoud.
zin in een muziekherkennisspelletje? https://www.facebook.com/wi3w3lk

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #8 on: 19 April 2013, 01:15:28 »
Mhirr, je begrijpt wel dat de farms die geautomatiseerd kunnen worden geen enkele afbraak doen aan de huidige bouwwerken he? :P Ik heb nog nooit een gebouw gezien van aardappelen, eieren of leer. Ook blijkt het nog vrij lastig te zijn om een mooie villa te bouwen met wheat en sugar canes.

De enige blokjes die je nu kan maken met een farm die geautomatiseerd is, is de iron block en later de gold block. Maar voor je daar iets (moois) mee kan maken ben je al gauw een hele tijd kwijt.

vLoon

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #9 on: 25 April 2013, 21:50:32 »
Ik kan me deels wel vinden in de verveling, ik speel geen singleplayer omdat ik dan het gevoel heb alsof ik mezelf voor de gek hou.

Daarnaast is in main zoveel vol gebouwd dat ik het persoonlijk niet zo interessant meer vind om te gaan bouwen. Daarnaast is de world-generation een paar generaties voor de al gegenereerde main map. Ik ben dus voor een rest maar dat is een totaal andere discussie.

Maar dit is deels ook te danken aan een drukke studie waar ik 70% van de week mee bezig ben.

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: Beleidswijziging farms
« Reply #10 on: 28 April 2013, 04:44:26 »
Daarnaast is de world-generation een paar generaties voor de al gegenereerde main map.

Wat? De main map is gegenereerd met de huidige map generator.

Forum » Nieuws » Tweakcraft » Beleidswijziging farms