Please login or register.

Login with username, password and session length
 

Author Topic: TUTORIAL: Tweakcraft User Commands  (Read 33955 times)

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
TUTORIAL: Tweakcraft User Commands
« on: 5 May 2011, 15:26:08 »
Tweakcraft User Commands

In dit forumbericht zal ik de verschillende commando's van de tweakcraft server toelichten. Voor veel mensen zal dit bekende koek zijn, maar ik denk dat vooral nieuwere spelers hier baat bij zullen hebben.
De lijst is ingedeeld in de volgende onderwerpen:
  • Algemeen
  • Chatcommando's
  • Warps & Worlds
  • Homes
  • Regions
  • Teleport

Algemeen:
Deze commando’s vallen niet echt in een bepaalde categorie.

/god Hiermee maak je jezelf onsterfelijk, dit staat standaard aan voor iedereen.

/ungod Hiermee maak je jezelf sterfelijk

/ignite Hiermee kun je jezelf in de fik steken

/ext Hiermee kun je jezelf blussen als je in de fik staat.

/stack of /; Hiermee kun je in 1 keer alle items organiseren in stacks. Ook dingen die normaal niet gestapeld kunnen worden (zoals signs), worden hiermee gestapeld.

/compass Hiermee kun je de richting waarin je kijkt zien (N,W,Z,O)

/getpos Hiermee kun je je huidige coördinaten zien. Dit commando is alleen voor vip en hoger.

/motd Hiermee geef je de message of the day weer. Dit zie je ook altijd wanneer je inlogt bij tweakcraft

/spawn Hiermee teleporteer je terug naar het spawnpoint van de wereld

/who Hiermee kun je zien wie er allemaal online is

/seen <naam> Hiermee kun je kijken wanneer een persoon voor het laatst online is geweest.

/lb me Hiermee krijg je een lijst te zien van hoeveel blocks je hebt weggehakt en hoeveel je er hebt geplaatst.

/eject Hiermee kun je een speler die bovenop je zit van je af gooien.

/dnm Staat voor: Do Not Mount, hiermee voorkom je dat mensen uberhaupt op je kunnen gaan zitten met een zadel.

/plugins Hiermee kun je een lijst zien van welke plugins op dit moment op de tweakcraft server draaien.

Chatcommando’s:
Deze commando’s hebben te maken met de chatmogelijkheden.

/me <bericht> Hiermee stuur je een bericht  in de derde persoon. Dit kun je herkennen aan het sterretje voor iemands naam

/msg <naam> <bericht> Hiermee stuur je een privé bericht naar een speler

/r <bericht> Hiermee kun je reageren op een privé bericht die een andere speler naar jou toestuurt. Het alternatief is om /msg te gebruiken, dit is echter korter om te typen.

/zc Hiermee kun je chatten binnen de zone waar je je in bevindt. Erg handig dus voor projecten. In de chat kun je dit herkennen doordat er een Z: voor je naam staat. Deze chatmodus komt niet in IRC.

/lc Hiermee chat je alleen binnen een straal van 200 blokken rondom je heen. Handig dus voor kleinschalige projecten of gewoon om te ouwehoeren. Je kunt local chat herkennen aan de lichtblauwe L: voor je naam in de chat. Deze chatmodus komt niet in IRC.

/wc Hiermee chat je alleen in de wereld waar in je je bevindt. Herkenbaar aan de groene W: voor je naam in de chat. Deze chatmodus komt niet in IRC.

/gc Hoewel je de verschillende chatmodi kunt uitschakelen en terug kunt schakelen naar global chat door ze nogmaals te typen, is /gc de shortcut voor global chat.

/admin <bericht> (shortcut /a) Hiermee kun je een bericht naar alleen de admins sturen. Handig om bijvoorbeeld hulp te vragen van de admins.

/group create <naam> Hiermee maak je een chat groep aan.

/group invite <speler> Hiermee nodig je iemand uit om aan je chat groep deel te nemen.

/group accept Gebruik je om een uitnodiging om deel te nemen aan een chat groep te accepteren.

/group decline Gebruik je om een uitnodiging om deel te nemen aan een chat groep te weigeren.

/group leave Om een chat groep waar je aan deelneemt te verlaten.

/group list Geeft een lijst weer van alle spelers die in de chat groep zitten.

/group topic Bekijk of verander de naam van de chat groep.

/g of /groupchat Om een bericht te sturen die alleen gezien wordt door de chat groep.


Warps & Worlds:
Met warps kun je naar van te voren vastgestelde lokatie teleporteren. Warps zijn beschikbaar voor iedereen behalve beunhazen. Het aanmaken van warps kan alleen op aanvraag door een admin. Hou er wel rekening mee dat het project waar een warp voor wordt gemaakt van enige waarde moet zijn voor de Tweakcraft community. Het moet warp-waardig zijn.

/warp <naam> Hiermee teleporteer je naar een lokatie toe.

/listwarps Hiermee geef je de lijst weer van alle mogelijke warps. Deze lijst is onderverdeeld in categoriën. Om te zien welke warps zich in een categorie bevinden, typ je /listwarps <categorienaam>.

/back Hiermee kun je terug teleporteren naar waar je was voordat je de warp gebruikte. Dit commando is alleen voor vips en hoger beschikbaar.

/listworlds (shortcut /lw) Hiermee krijg je een lijst van alle werelden te zien.

/world<world naam> Hiermee kun je naar een van de werelden uit /lw teleporteren. Ben je er nog nooit geweest, kom je bij de spawn terecht. Was je er al eerder, kom je terecht waar je het laatst was toen je er weg ging.

Homes:
Met homes kun je een soort van “privé” warp maken die alleen jij zelf kan gebruiken. Je kan dit ingame doen, de uitleg staat hieronder, of je kan het via de website doen. Dit is de link ervoor: http://www.tweakcraft.net/usercp-homes

/homes add <naam> Hiermee kun je een home aanmaken. De home komt op de plaats waar je op dat moment staat.

/homes use <naam> Hiermee activeer je een home zodat je hem kan gebruiken.

/homes list Hiermee kun je de hele lijst van homes die je hebt weergeven.

/homes del <naam> Hiermee verwijder je een home

Met bovenstaande commands kun je dus homes aanmaken, verwijderen en inladen. Maar hoe gebruik je een home dan?

/home Hiermee ga je naar de home die je hebt ingeladen met /homes use.

/back Hiermee ga je naar de plek waar je was voordat je home gebruikte, erg handig dus als je bijvoorbeeld even snel heen en weer wilt tussen een grot en je storage. Dit commando is alleen voor vips en hoger beschikbaar.

/homes goto <naam> Hiermee ga je meteen naar de home in kwestie, zonder hem in te laden zoals bij /homes use.

Zones:
Zones zijn gebieden waar andere rechten gelden dan in de rest van de wereld. Zo kunnen bijvoorbeeld mobs uitgezet worden of TNT juist aan. Ook kunnen alleen toegestane mensen bouwen of slopen in een zone. Een zone is daarom erg handig om een project te beschermen. Zones worden aangemaakt op aanvraag door een admin. Let wel op dat er wel een reden moet zijn waarom je een zone wilt. Ze worden niet zomaar toegekend.

Zones werken met een permissie systeem, wat je allemaal kan doen in een zone wordt aangegeven door groene letters. De betekenis van deze letters is:
  • B: Build, is deze letter groen dan kun je bouwen in de zone
  • C: Chestaccess, is deze letter groen dan kun je in kisten kijken
  • D: Destroy, is deze letter groen dan kun je slopen in de zone
  • E: Entry, is deze letter groen dan kun je de zone in
  • H: Hit, is deze letter groen dan kun je dieren slachten (en als mensen /ungod hebben ook mensen slachten), knoppen, pressure plates en levers bedienen.

Je kan zones op 2 manieren aanpassen: Ingame en via de website. De commands voor ingame staan hieronder. De website is deze: http://www.tweakcraft.net/usercp-zones

/zselect <zonenaam> (shortcut /zs) Hiermee selecteer je een zone, dit commando moet je altijd uitvoeren voordat je andere commando's gaat gebruiken. Sta je al in de zone die je wilt selecteren dan kun je ook alleen /zselect doen (dus zonder de zonenaam).

/zgetaccess (shortcut /zga) Hiermee krijg je een lijst te zien van welke users welke rechten hebben. Ook kun je zien wie allemaal zoneadmin zijn.

/zinfo Hiermee krijg je een lijst te zien met informatie over welke dingen allemaal aan staan en uit staan in de zone. Je kan hier bijvoorbeeld zien wat de huidige enter en leave messages zijn en of health/tnt/teleport aan staat in de zone.

/zsetname (shortcut /zsn) Hiermee kun je de naam van de zone veranderen. Je mag hier spaties gebruiken.

/zset entermessage <message> Hiermee kun je het bericht dat je te zien krijgt als je de zone binnenloopt veranderen. Je kan hier gewoon spaties gebruiken. Om de message te verwijderen doe je: /zset entermessage NONE
Je kan de messages ook dynamisch maken. Dit doe je met {pname}, {zname}, {access}.
{pname} betekent de speler naam die het bericht krijgt.
{zname} is de zonenaam van de zone welke je binnen gaat.
{access} geeft weer met letters en kleurtjes wat je allemaal wel en niet kan doen.
Een voorbeeldje:
Code: [Select]
/zset entermessage Welcome {pname}, You have entered {zname}. Things you can do: {access}Als ik (WouterH) nu de zone binnenloop (stel die zone heet citadel) en ik kan daar alles doen dan zie ik: Welcome WouterH, You have entered citadel. Things you can do BCDEH.
Een ander persoon (Pietje) die de zone binnenloopt en vrij weinig kan ziet bijvoorbeeld: Welcome Pietje, You have entered citadel. Things you can do: BCDEH
Dit is dus erg handig om gepersonaliseerde berichten te maken.

/zset leavemessage <message> Hiermee kun je het bericht dat je te zien krijgt als je de zone verlaat veranderen. Ook hier kun je gewoon spaties gebruiken. Om de message te verwijderen doe je: /zset leavemessage NONE
Ook voor leavemessages geld dat je ze kan personaliseren, voor de uitleg zie hierboven bij /zset entermessages.

/zsetuser <naam> <access> (shortcut /zsu) Hiermee kun je de rechten van bepaalde personen wijzigen in een zone. De rechten kunnen alleen gewijzigd worden door de eigenaar van de zone. Je stelt de rechten in door <access> te vervangen door de letters van wat je de persoon wilt laten doen. Bijv:
Quote
/zsetuser WouterH BCE
Hiermee heb je ingesteld dat ik (WouterH) kan bouwen (B), chest in kan kijken (C) en de zone in kan lopen (E). Ik kan echter niet slopen (D) of dieren slachten (H). Met * kun je alle rechten aan een persoon toewijzen (BCDEH). Met - verwijder je een persoon uit de lijst.

/zsetgroup <groupname> <access> (shortcut /zsg) Hiermee kun je de rechten van hele groepen users wijzigen. De groepen die je kan gebruiken zijn (in volgorde van prioriteit):
  • Beunhaas: Mensen van wie de rechten zijn ontnomen
  • Default: Hieronder valt iedereen. (incl witten)
  • Builder: De bouwers (groenen)
  • Vip: Spreekt voor zich (gelen)
Het principe van de groepen is dat ze altijd voorrang hebben. Als jij bijvoorbeeld een bepaald persoon buildrights verbiedt (B) maar de groep waar die persoon lid van is heeft wel buildrights dan blijft de persoon buildrights houden. Voor default geldt dus dat dit het minimum is qua rechten. Niemand kan minder hebben. Sowieso is het onmogelijk om de Enter rechten van een persoon of een group te verwijderen.

Verder werkt setgroup hetzelfde als setuser. Een voorbeeld:
Quote
/zsetgroup default CEH
Nu zorg je er dus voor dat de default groep (iedereen dus als minimum) chests kan inkijken (C), de zone in kan (E) en doors e.d. kan openen (H). Niemand kan dus ook minder dan deze dingen doen omdat ze altijd voorrang krijgen van de default groep.

Teleport:
Dit is een vip en hoger feature. Je moet dus doneren wil je er gebruik van maken. Met teleport kun je je verplaatsen naar een willekeurige speler op de wereld.

/tp <naam>Hiermee teleporteer je dus naar een speler

/back Hiermee teleporteer je terug naar waar je was voordat je /tp gebruikte.

/tpchere <naam>Hiermee kun je een andere speler (maakt niet uit welke rang) naar je toe teleporteren, de speler die je wilt teleporteren moet echter wel toestemming geven. Dit gebeurt door:

/tpca of /tpcd Met /tpca kunnen spelers accepteren om geteleporteerd te worden. Met /tpcd weigeren ze.

/tpoff Hiermee kun je de mogelijkheid van vips om naar je toe te teleporteren uit zetten. Je hebt hiermee dus wat meer privacy doordat niemand meer naar je toe kan teleporteren. Het nadeel is dat je zelf ook niet meer kan teleporteren.

/tponHiermee zet je de mogelijkheid van vips om naar je toe te teleporteren weer aan.

Pen (signs overnemen):
Heb jij ook wel eens dat je 10x dezelfde sign moet maken, maar daar geen zin in hebt? Voor jou is er nu speciaal Pen. Met deze tool kun je tekst in het geheugen zetten en dan heel simpel plakken op iedere sign.
De tool die je hiervoor moet gebruiken is een stukje coal. Rechterklik op een sign met al tekst er op en hij slaat automatisch de tekst op in het geheugen. Is de sign leeg? Dan plak je de tekst uit het geheugen automatisch op de sign. Je kan de tekst ook zelf instellen met deze commando's:
/pen set <tekst> Hiermee kun je de tekst die je wilt plakken instellen. Een nieuwe regel geef je aan met ^. Voorbeeld: /pen set ik^ben^een^persoon geeft de volgende tekst op de sign:
Code: [Select]
ik
ben
een
persoon

/pen setline <line> <tekst>
Hiermee kun je per regel de tekst instellen/veranderen. Let op dat de regelnummers beginnen bij 0. Dus regel 1 op de sign krijg je door <line> te vervangen met 0.

/pen clear Hiermee kun je het geheugen leeg maken.

/pen dump Hiermee krijg je in de chat te zien wat er in je huidige geheugen staat.

Een uitgebreidere uitleg staat in het topic TUTORIAL: /pen tool & Improved Chat (SMP Mod).

Ik hoop dat dit forum bericht wat licht werpt op de verschillende commando's die je kan gebruiken op de Tweakcraft server. Mocht ik nog een commando zijn vergeten dan hoor ik het graag in de reply's. Tips zijn ook welkom.

« Last Edit: 6 April 2012, 17:03:43 by JelmarG »

Scriptor

  • Guest
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #1 on: 5 May 2011, 15:39:06 »
Kijk, dat is nou handig!

Milenco

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 1488
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #2 on: 5 May 2011, 15:41:50 »
En sticky :) Thanks WouterH!

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #3 on: 5 May 2011, 15:43:56 »
Dank dank, ik ben nog bezig met de Regions uit te breiden. Er schijnen een shitload aan user settable flags te zijn dus die komen er zo aan.

Ragnarr

  • Guest
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #4 on: 5 May 2011, 18:24:48 »
lol enkele van die commando's wist ik geeneens o.0

Chester

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #5 on: 5 May 2011, 18:45:29 »
Nice, tnx :D

Maddox

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 726
  • Meester der Swagger
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #6 on: 5 May 2011, 19:05:38 »
/; kan er ook nog bij, is hetzelfde als /stack. :)

Verder heel nice, mooi overzicht in zo een topic!

Slijptol

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #7 on: 5 May 2011, 21:51:20 »
Geweldig! (Vooral voor n00b als mij).

MoondustNL

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 251
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #8 on: 5 May 2011, 22:30:31 »
Denk eraan ALS je /stack gebruikt,
dat je verschillende soort sapplings
allemaal naar 1 soort sapling verandert.

MoondustNL
Aan de bovenstaande beweringen kunnen geen rechten ontleend worden. Deze zijn ook geen garantie voor succes of andere vormen van geluksgevoel. ;)

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #9 on: 10 May 2011, 12:51:53 »
Ik heb de startpost iets aangepast. Ik heb het regions deel verwijderd en een informatie stuk over Zones toegevoegd. Dit is nog niet helemaal compleet (met name /zsetgroup) maar het is iig wat voorlopig. Ook heb ik /lb me en /; toegevoegd onder algemeen.

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #10 on: 10 May 2011, 18:53:44 »
/rc zou nu /zc moeten zijn. van region chat naar zone chat.
En hoe zit het precies met de groepen voor zone instellingen, welke groep bevat default?
« Last Edit: 10 May 2011, 18:56:46 by gazeebo88 »

Rhan21

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 875
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #11 on: 10 May 2011, 21:22:19 »
/rc zou nu /zc moeten zijn. van region chat naar zone chat.
En hoe zit het precies met de groepen voor zone instellingen, welke groep bevat default?

Zone chat = /cm zones (staat voor chatmode zones)
Dit komt omdat /zc al in gebruik is voor zonecreate.

Milenco

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 1488
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #12 on: 10 May 2011, 22:19:42 »
m.i. kan je dan net zo goed enkel /zcreate houden (zoals het al was) en /zs voor zone-chat ten behoeve van de duidelijkheid.

theempire37

  • VIP
  • Volwaardig lid
  • **
  • Posts: 200
  • <generic nonsence>
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #13 on: 11 May 2011, 00:27:16 »
wuv u voor dit super chille overzicht. beats /help 1-4735423 everytime!

Jelmar

  • Jolmir
  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 652
    • View Profile
Re: Uitleg: Tweakcraft User Commands
« Reply #14 on: 11 May 2011, 15:22:14 »
m.i. kan je dan net zo goed enkel /zcreate houden (zoals het al was) en /zs voor zone-chat ten behoeve van de duidelijkheid.

Idd, ik denk dat over all vaker zonechat wordt gebruikt dan zcreate? De shortcut /zc zou dan beter worden gebruikt voor zonechat. Helemaal omdat het dan consequent is met /lc.

Forum » Tweakcraft » Support » TUTORIAL: Tweakcraft User Commands