Ik stel voor om in ieder geval de adminstorage beschikbaar te stellen voor het bouwen van de maps aangezien daar op het moment niets mee gedaan wordt en dat altijd bedoeld was voor het gebruik tijdens contests.
Zoals Sanko ook aangeeft is het voor objective based maps het leukste om een volledig symmetrische map te maken zodat beide teams een gelijke kans hebben om hun doel te behalen. Om het terrein te behouden, zou het terrein eerst opgeslagen moeten worden door de admins en deze na de ravage van het pvp-spel, terug heel gemaakt moeten worden (denk bijvoorbeeld aan TNT kanonnen en bepaalde blocks die spelers wel/niet mogen weghakken).
Paar voorbeelden van objectives:
Steal the Block / Capture the Flag
Elk team begint met een block (bijvoorbeeld team gold/diamond, of red/blue), binnen hun eigen 'basis'. Het is de bedoeling hierbij je eigen block te beschermen, en het andere te roven. Na X-aantal keer het vijandige block te hebben gecaptured (waarbij ook je eigen block in je basis moet zijn) wint dat team het spel. Hierbij gaat het dus niet om het aantal kills, maar om teamwork en in beperkte mate, strategie.
Castle Wars
In deze map staan 2 kastelen met bijvoorbeeld 3 torentjes tegenover elkaar. Nu is het doel om alle 3 de torens neer te krijgen, en je eigen zoveel mogelijk te behouden. Je kan dit doen vanop afstand (TNT kanon), of op de conventionele griefmanier. Houd wel in gedachten dat health en PvP aanstaan, en je dus de andere ploeg op allerlei manieren kunt dwarsbomen. De TNT ammunitie voor de kanonnen zou je bijvoorbeeld van het andere team moeten stelen (of een andere opdracht moeten voltooien), zodat het niet te makkelijk is om de kanonnen te gebruiken.
Deathmatch (FFA) of Team Deathmatch
Hier is het de bedoeling om simpelweg zoveel mogelijk spelers aan je zwaard te rijgen, dit kan free-for-all gespeeld worden of in teams. Veel verschillende soorten maps mogelijk, deze hoeven ook niet altijd symmetrisch te zijn.
Verder is het nog mogelijk om iets te bedenken waar het ene team de defenders zijn, en de anderen de rol van de aanvallers op zich nemen.