Please login or register.

Login with username, password and session length
 

Poll

Hoe zou jij het vouch-systeem het liefst zien?

Lekker laten zoals het nu is.
8 (21.1%)
Voor een promotie naar Builder moeten twee personen de nieuweling vouchen.
9 (23.7%)
Je kan vouchen ten koste van 'vouchcredits'. Zie hieronder voor uitleg.
21 (55.3%)

Total Members Voted: 38

Voting closed: 12 June 2012, 20:10:22

Author Topic: [POLL] Aanpassing vouch-systeem  (Read 14572 times)

Milenco

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 1488
    • View Profile
[POLL] Aanpassing vouch-systeem
« on: 5 June 2012, 20:10:22 »
Vanuit de evaluatie kwam naar voren dat veel mensen het vouch-systeem aangepast zien worden. De grote tekortkoming op dit moment is dat een enkele user veel 'rotte appels' kan binnentrekken. Op dit moment zijn de volgende regels m.b.t. tot vouchen van kracht:

Je kan alleen vouchen als:
  • Je langer dan een week builder bent.
  • Je ouder bent dan 14 jaar.
  • Je Nederlands spreekt.
  • Je geen beunhaas-historie hebt.


De voorstellen in de poll zijn een aanvulling op bovenstaande regels. Een kleine uitleg van de gesuggereerde voorstellen:

Twee personen per vouch spreekt redelijk voor zich: Twee personen moeten los van elkaar een persoon vouchen voordat deze wordt gepromoveerd naar builder. Een mogelijk nadeel aan dit systeem is dat 1) Onze vouchtree hier niet mee compatible is en 2) Wanneer een tweede 'rotte appel' binnen is ze samen meer 'rotte appels' kunnen binnen loodsen.

Vouchcredits behoeft wat meer uitleg. Elke nieuwe builder krijgt 100 credits. Afhankelijk van je rang krijg je wekelijks nieuwe credits erbij:
  • Builders krijgen wekelijks 50 credits.
  • VIP's krijgen wekelijks 100 credits.
  • Admins worden ontzien van deze maatregelen.

Wanneer je iemand wilt vouchen, kost dit 250 credits. Blijkt dat je vouch zich misdraagt en hij beunhaas wordt? Dan kost je dit wederom 250 vouchcredits. Blijkt dat je op dat moment minder hebt dan 150 vouch-credits, dan heb je geluk! Je minimale vouchcredits -100.

Bij invoering van het systeem met vouchcredits krijgen alle builders 100 credits en alle VIP's 250 credits.

HellMilky

  • Junior
  • **
  • Posts: 57
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #1 on: 5 June 2012, 21:38:05 »
Zijn er ook verdere gevolgen als je vouch-credits in de min gaan?
Anders worden de vouches alleen gelimiteerd aan tijd en niet aan of dat een voucher een goed doordachte keuze gemaakt heeft.

En aan de andere kant, zitten er ook nog voordelen aan de vouchcredits behalve dan dat je mensen eens per 5 dagen kan vouchen(in optimale omstandigheden)?

Milenco

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 1488
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #2 on: 5 June 2012, 21:57:06 »
Op het moment dat je credits in de min komen kan je minimaal -100 credits krijgen. Gevolg is dan inderdaad dat je (in geval van een VIP) minstens 4 weken moet wachten voor je weer kan vouchen en de volgende keer hopelijk wat beter nadenkt/moeite doet je vouch te scholen.

In het meest optimale omstandigheden (een VIP krijgt 100 credits per week) kan je elke 2.5 week een nieuwe vouch uitbrengen ipv ongelimiteerd. We willen hiermee niet zozeer het aantal vouches omlaag brengen (nieuwe mensen zijn meer dan welkom!) maar wel ervoor zorgen dat mensen niet klakkeloos worden gevouched en je er verder niet naar om kijkt.

De aantallen credits zijn overigens niet perse zoals het nu staat. Mochten jullie het graag anders zien kan dat (mochten vouchcredits de uiteindelijke beslissing worden ga ik er echter geen nieuwe poll voor openen; discussiƫren daarover kan in dit topic).

wave535

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 566
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #3 on: 6 June 2012, 08:06:54 »
eigenlijk zijn die credits en die 2 users best goede plannen, kan je ze niet combineren? dat je en credits nodig hebt voor een vouch, en nog een andere user?

Vera1991

  • VIP
  • Junior
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #4 on: 6 June 2012, 09:04:08 »
Ik denk niet dat dat valt te implementeren. Heb daar verder geen verstand van. Maar het lijkt me vrij lastig. Verder vind ik beide systemen nadelen hebben.

Idee 1: Als er 2 rotte appels zijn, kunnen die meer mensen binnen laten. Maar hoe groot is eigenlijk die kans? Je hebt dan al 4 mensen van de community nodig, die ze hebben gevoucht en ik neem aan dat dat niet snel gebeurd.

Idee 2: Bij dit idee wordt het gelimiteerd aan tijd. Als een vervelende speler gevoucht is dan hoeft hij maar 3 weken te spelen en hij heeft ook vouch rechten. Dit kan je zelfs doen door nadat je gevoucht bent 3 weken niet online te komen en dan wel om je vriend te vouchen. Kan je het dan niet beter regelen via de activiteit van een speler. Als een VIP 1 dag gespeeld heeft: 150 en een builder 75. Zodat je mensen tijdens die activiteit toch kan beoordelen en desnoods beunen  :+

Zelf vind ik persoonlijk beide ideeƫn niet de oplossing. Is er de mogelijkheid nog meer dingen naar voren te brengen? Of willen jullie het bij deze 2 laten?

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #5 on: 6 June 2012, 09:45:51 »
Ik denk persoonlijk dat we eerst maar eens een nieuw systeem moeten implementeren en dan kijken of het al dan wel of niet werkt ipv continu op zoek gaan naar een systeem waarvan je voor implementatie weet of het 100% werkt.

Het vouchen moet natuurlijk ook niet onmogelijk gemaakt worden, maar tegelijkertijd ook niet te makkelijk zoals nu.
Met het credit systeem en deze waarden kan een vip 20 mensen per jaar vouchen en een builder 10 mensen. Echter als jij iemand vouched die zich misdraagt en beun word en je komt op de -100 dan zal het voor een vip 3 weken duren en een builder 7 weken voor ze een nieuw persoon kunnen vouchen.
Op het moment kan iedereen ongelimiteerd vouchen zonder enige vorm van penalty. Dus het is sowieso, naar mijn persoonlijke mening, een grote stap vooruit. Het belangrijkste punt van dit systeem wat we voor elkaar proberen te krijgen is dat we hogere kwaliteit vouches krijgen, dat mensen eerst even nadenken voor ze iemand insta vouchen.
Ik denk dat men misschien nog wat minder credits moet krijgen maar zoals ik al aangaf, het moet ook niet te moeilijk worden want dat werkt averechts.

bazkara

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 256
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #6 on: 6 June 2012, 11:16:23 »
Jullie zijn 1 ding vergeten voor het credit systeem. Het zou namelijk ook moeten verminderen met de tijd. Anders krijg je mensen die heel veel opsparen en dan nog een butload kunnen binnen vouchen.

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #7 on: 6 June 2012, 14:03:04 »
Ik was zelf voor een maximaal aantal credits, bijv. maximaal 2500 ( 10 vouches ) maar toen ik zag hoeveel je er per jaar kunt vouchen heeft dat misschien niet super veel nut.
Maar ja, een limiet zou dus misschien toch wel handig zijn om zoiets te voorkomen?

88bram

  • VIP
  • Volwaardig lid
  • **
  • Posts: 128
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #8 on: 6 June 2012, 18:12:40 »
Het is misschien een beetje laat maar ik zag dit op de server van InTheLitlleWood. Dit is een vouch systeem gebaseerd op challenges. Je moet negen challenges doen. Zoals: maak een cake, maak iron armor. Heb je alle challenges af? Dan wordt je een builder. Hiervoor hoef je niet perse een goede bouwer te zijn. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=0_CABtQkc94

wave535

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 566
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #9 on: 6 June 2012, 20:14:51 »
misschien nog een idee:
je moet op 2 verschillende manieren gevouched worden:
1). iemand vouched je op je gezelligheid in de chat ed (hierdoor ben je nog geen builder, daarvoor heb je de 2e vouch nog nodig)
2). iemand vouched je op je bouwwerk (waardoor kobbolbouwerij enigszins wordt beperkt)

??

iprobrown.

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 36
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #10 on: 6 June 2012, 20:28:28 »
1 vraag bedoelen ze met ouder dan 14 jaar, dat je minimaal 14 moet zijn om te vouchen of 15?

vLoon

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #11 on: 6 June 2012, 20:34:00 »
Ten gevolge van misbruik van het vouchsysteem is de gewone gebruiker nu achtergelaten met een "ingewikkeld" vouchsysteem? Wordt vouchen nu niet een beetje te moeilijk gemaakt, in de vorm van er zit een risico aan het vouchen van nieuwe spelers.

Stel speler X is aardig in de chat voor 5 uur en bouwt ook nog eens iets moois. Vervolgens gaat speler X om welke reden dan ook griefen en ben jij daar verantwoordelijk voor?

Lijkt me niet helemaal de bedoeling, persoonlijk vind ik het risico te groot en kost het nu te veel moeite om iemand te vouchen.

EDIT: Zal hem nog even uitbreiden:

Waarom is er dan geen beloning als er succesvol iemand gevouched wordt, bijvoorbeeld:
Situatie 1. Speler X is geweldig en is een actieve user (na een maand beoordelen o.i.d.)
Beloning Situatie 1. 250 vouchcredits
Situatie 2. Speler X is geweldige en is een actieve user en wordt VIP
Beloning Situatie 2. 500 vouchcredits
« Last Edit: 6 June 2012, 20:38:53 by vLoon »

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #12 on: 6 June 2012, 23:31:09 »
1 vraag bedoelen ze met ouder dan 14 jaar, dat je minimaal 14 moet zijn om te vouchen of 15?

<14 jaar betekend jonger dan 14. Oftewel iemand van 14 zou wel vouch rechten kunnen krijgen.


@vLoon, het was met het huidige systeem ook altijd al de bedoeling dat je op de een of andere manier gestraft zou worden als een van jouw vouches gebeund werd. Dit is er echter nooit van gekomen.
Sowieso hou je altijd het risico dat iemand zich mooi voordoet en achteraf erg lelijk blijkt te zijn, dat heb je met wat voor systeem je ook gebruikt.
Jouw suggestie nummer 1 zie ik persoonlijk niet zo zitten, suggestie 2 vind ik dan wel weer leuk.
Zo heeft niet alleen de server er wat aan ( een nieuwe vip ) maar de persoon die zijn credits heeft gebruikt om hem te vouchen word beloond omdat hij indirekt de server geholpen heeft in de vorm van extra credits. Echter zou ik dan gewoon de 250 geinvesteerde credits terugstorten en niet meer dan dat.

Ook nog dit, als ik kijk naar de gemiddelde speler en hoeveel ze gevouched hebben dan zie ik niet echt waarom dit systeem te moeilijk is. Een vip kan 20 mensen per jaar vouchen en als ik de 1ste 10 vips uit de vouchtree neem hebben zij de volgende aantallen vouchers :
Anoniemnl : 0
Jietoy : 4
Shadowkiller77 : 0
Bapawe : 7
xCore : 4
Bartjeh : 4
FFFUUUUUU : 0
pjmtheman : 1
zervion : 2
nislim : 1

Uit dit zeer beperkte lijstje blijkt dus dat men tussen de 0 en 4 vouches heeft(en 1 uitschieter van 7). Een vip kan na 10 weken 4 mensen vouchen exclusief het start tarief van 250.
Het lijkt mij dus wel een zeer redelijk systeem.
Misschien dat Milenco gemakkelijker een gemiddelde kan vinden hoeveel de gemiddelde VIP gevouched heeft en hoeveel de gemiddelde builder zodat men een beter inzicht kan krijgen hoeveel er nou gevouched is in de afgelopen 2+ jaar.


Milenco

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 1488
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #13 on: 7 June 2012, 11:22:28 »
Het belonen van de voucher indien de vouch VIP wordt vind ik ook en goede suggestie. Belonen bij 'goed gedrag' vind ik wat lastiger; dit maakt het behoorlijk arbeidsintentief en daarnaast is het ook een kwestie van persoonlijke mening waar ongetwijfeld trammelant door komt.

Ik kan wel eens een scriptje draaien om het gemiddeld aantal vouches per type uitrekenen als ik later vandaag er tijd voor kan vinden.
Het is misschien een beetje laat maar ik zag dit op de server van InTheLitlleWood. Dit is een vouch systeem gebaseerd op challenges. Je moet negen challenges doen. Zoals: maak een cake, maak iron armor. Heb je alle challenges af? Dan wordt je een builder. Hiervoor hoef je niet perse een goede bouwer te zijn. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=0_CABtQkc94

Hoewel het idee leuk is lijkt het me niet zo'n goed idee bij ons: In plaats van om te testen of spelers Minecraft 'snappen' is het voor mij belangrijker dat ze nette/gezellige personen zijn, iets wat je met zo'n test niet kan meten.

Rhan21

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 875
    • View Profile
Re: [POLL] Aanpassing vouch-systeem
« Reply #14 on: 7 June 2012, 19:26:38 »
Gezien het actieve aantal spelers de laatste tijd lijkt het vouchcredit systeem invoeren (wat dus in principe belemmeringen schept op het gebied van aantal mensen vouchen) mij geen verstandig besluit..



Als je op deze pagina kijkt zul je ook zien dat ''vroeger'' het normaal was dat er elke week rond de 15-20 mensen gevouched werden. Nu is dat getal circa 3-6 per week.

Forum » Tweakcraft » Algemeen » [POLL] Aanpassing vouch-systeem