Dat Tweakcraft zich op een glibberige schaal begeeft ben ik niet met je eens. Het aanbieden van items die zonder een mapreset moeilijk (name tags) tot onmogelijk (circular smooth stone) te verkrijgen zijn doet geen afbreuk aan de core principles van Tweakcraft: zelf minen, zelf bouwen.
In de bouwwerelden (main en original) worden de bouwers aardig op weg geholpen: je hebt godmode, hostile mobs staan uit (en als je ze aanzet ontploffen creepers nog niet), en de paar zeldzame blocks die er zijn worden d.m.v. een custom recipe alsnog beschikbaar gemaakt, maar je moet er wel wat moeite voor doen. 1 circular stone vereist 8 cracked smooth stone, waarvoor je 8 smooth brick en 8 gunpowder nodig hebt.
Deze ingrediënten krijg je niet zomaar, maar moet je zelf verzamelen (craften, creepers killen) of overnemen van een andere speler. Het toevoegen van custom recipes voor zadels en nametags verandert niets aan het principe 'je moet er moeite voor doen'. Daarom koos ik in mijn voorstellen ook voor leather (koe killen), slimeballs en string.
Als je de custom recipes en toevoegingen als CraftBook niets vindt, kun je terecht in de survival-wereld. Dit is zo vanilla mogelijk, zonder recepten, zonder plugins, zonder god-mode. Meer vanilla kun je het niet krijgen.
Smallworld dient voor experimenten en is alleen toegankelijk op verzoek. Het is ongeschikt voor een publiek toegankelijke racebaan zoals we die aan het bouwen zijn op de publiek toegankelijke werelden.
Dat we in smallworld met paarden kunnen spelen is leuk, maar daar kan ik niet op een racepaard door OeiTown, PlotCity of Mineville toeren. Het voorstel dat ik deed (een beperkte hoeveelheid paarden spawnen op verzoek en die meteen breeden) lijkt mij een redelijke oplossing zolang er nog geen permanente oplossing is voor het paardenspawnvraagstuk. Waarom zijn we anders geüpgrade naar 1.6, als we er niet van kunnen profiteren in de werelden waar we het meest actief zijn?