Please login or register.

Login with username, password and session length
 

Author Topic: afbouwen of afbreken?  (Read 11554 times)

mhirr

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 373
  • daglicht is 'n keuze
    • View Profile
    • aanzee
afbouwen of afbreken?
« on: 25 June 2013, 18:42:02 »
Verbaasd lees ik her en der berichten over het 'opslaan' van oude projecten. Ik zou in dit topic graag een lans willen breken voor het zichtbaar 'bewaren' van oude projecten, zelfs wanneer de bouwer(s) al tijden niet meer actief is/zijn. Het afbreken van oude projecten, is als het afbreken van oude irl-kastelen. Niet doen dus.

De aanhoudende roep om meer ruimte suggereert dat er blijkbaar behoeftige bouwers zònder voldoende bouwland bestaan. Is dit wel zo? Zijn er werkelijk bouwers die zich nu zitten te vervelen omdat er geen ruimte is om te bouwen?

wie kàn niet bouwen terwijl hij dit wèl wil?
« Last Edit: 25 June 2013, 19:29:13 by mhirr »
zin in een muziekherkennisspelletje? https://www.facebook.com/wi3w3lk

Milenco

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 1488
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #1 on: 25 June 2013, 19:21:09 »
Het gaat hier om niet afgemaakte bouw-werken. Afgeronde kastelen blijven lekker staan wat ik er van begreep.

mimix

  • VIP
  • Junior
  • **
  • Posts: 53
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #2 on: 25 June 2013, 20:53:51 »
Ik vind het altijd wel leuk om in oude projecten te lopen, ook als ze niet af zijn :)

Maar ik snap dat ivm ruimte gebrek niet alles kan blijven staan

robinhierr

  • VIP
  • Volwaardig lid
  • **
  • Posts: 215
  • Hoi
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #3 on: 25 June 2013, 20:54:55 »
lelijke kleine projecten mogen weg van mij maar grotere dingen die deels af zijn zijn wel leuk
punt

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #4 on: 26 June 2013, 03:34:54 »
Het probleem is naar mijn mening dat mensen vaak hun mond niet open doen.

Als ze op zoek zijn naar een plekje om te bouwen maar ze zien er "iets" staan dan kijken ze al snel verder. Terwijl dat "iets" misschien al wel een half jaar stil ligt en niet meer aan gebouwd word en dus gewoon opgeruimd kan (en mag) worden om ruimte te maken voor een nieuw project.

Sowieso word er niks permanent verwijderd, alles wat opgeruimd word van de map word opgeslagen in een schematic bestand zodat het op een later moment terug gezet kan worden (meestal op een andere plek) als de speler weer actief word of de speler verder wil werken aan dat project.


Hoe het admin team tot nog toe te werk is gegaan :

Niet af project en de speler is 2+ maanden inactief dan kan het zonder overleg in een schematic bestand opgeslagen worden en verwijderd van de map.

Niet af project en er word al 2+ maanden niet aan gebouwd maar de speler is wel actief, dan word er overleg gepleegd met de speler om de beste actie te ondernemen.

Een af project blijft over het algemeen staan. In speciale gevallen zal er overleg zijn tussen admin team en de speler of het eventueel verplaatst kan/mag worden om efficienter gebruik te maken van de map. In zeldzame gevallen worden ze zelfs van de map verwijderd (in overleg uiteraard) omdat de speler bijvoorbeeld liever zijn nieuwe bouwvaardigheden wil laten zien maar niet zijn project permanent wil verwijderen.

bReChThOu

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 417
  • Schaapherder
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #5 on: 26 June 2013, 09:11:15 »
Ik snap het drama ook niet. Als iemand ruimte wil die hij niet vindt, moet de rest maar helpen zoeken naar een geschikte plek. Lukt dat ook niet, dan is oude/onafgewerkte/lelijke projecten archiveren misschien aan de order. Eerder niet, en zo ver zijn we nog niet.

bazkara

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 256
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #6 on: 26 June 2013, 12:26:12 »
Ik snap het drama ook niet. Als iemand ruimte wil die hij niet vindt, moet de rest maar helpen zoeken naar een geschikte plek. Lukt dat ook niet, dan is oude/onafgewerkte/lelijke projecten archiveren misschien aan de order. Eerder niet, en zo ver zijn we nog niet.

Hoezo moet ik helpen zoeken? Dat kan iemand toch prima zelf.

Maar even serieus. Ik denk niet dat de oplossing van dit probleem in de extremen ligt. Zo zie ik een werelduitbreiding als een behoorlijk extreme maatregel. Het positieve effect daarvan is natuurlijk dat er wat meer landmassa bijkomt. Zoals echter al aangegeven door andere mensen zitten wij helaas met een seed die nogal veel water zal genereren dus ik vraag mij hier af in hoeverre deze uitbreiding van de map nuttig terrein zal opleveren. Neem ik even mijn eigen project als voorbeeld (baz modan-/warp baz). Dit project ligt op een locatie van de vorrige map uitbreiding. Er is sprake van grote chunk errors langs de rand. Wanneer we nu de map nog verder uitbreiden zullen we nog een rand met chunk errors krijgen. Ik weet nog of we dit wel zouden moeten willen. Dit beteked dat de admins de hele wereld 2 maal rond moeten om die errors erruit te halen. Dit is de vorige keer ook niet gebeurd dus dat zou betekenen dat we een map krijgen met rare randen. Dit zijn de redenen waarom ik niet voor werelduitbreiding ben.

Dan zijn er ook mensen in deze discussie die zeggen dat er veel moet worden opgeruimd. Als ik naar het huidige beleid kijk dan zie ik daar genoeg ruimte en mogelijkheden in om bouwwerken op te ruimen.

Hoe denk ik dit probleem op te lossen? Ik denk dat het vrij simpel is voor elke user om een aantal bouwwerken van hemzelf aan te wijzen waar hij geen zin meer in heeft om af te bouwen of die al klaar zijn maar, waar de user niet tevreden is over het resultaat. Deze bouwwerken kan de user zelf afbreken en de materialen hergebruiken voor zijn nieuwe project.

Om ook hier een voorbeeld te geven. Toen ik hier begon met spelen ben ik begonnen met het bouwen van een japanse stad. Tegelijk met het bouwen van dit bouwwerk bouwde ik met mijn neef aan een piratenboot. Deze beide bouwwerken zijn echter nooit af gekomen door motitvatiegebrek. Ik heb de stad en de boot afgebroken en ben toen aan mijn station antwerpen gaan bouwen. Hier gebruikte ik de materialen die ik al eerder had verzameld. Halfverwege de bouw van mijn station begreep ik echter al snel dat dingen nabouwen van een plaatje toch niet echt handig is. Je moet altijd dingen aanpassen omdat je het nooit zo kan krijgen in minecraft. Ik heb toen mijn station na een tijdje inactiviteit in een schematic laten zetten en ben begonnen aan baz modan. Dit zijn dus 3 bouwlocaties die ik weer netjes heb laten opruimen of heb opgeruimd. Op de plak van mijn japanse stad zit nu een andere speler.

Oftwel. In plaats van zeuren met zijn allen neem ook zelf initiatief om ruimte te creeeren.

mhirr

  • VIP
  • Senior
  • **
  • Posts: 373
  • daglicht is 'n keuze
    • View Profile
    • aanzee
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #7 on: 26 June 2013, 13:27:28 »
Ik denk dat Bregz' "helpen zoeken" vooral te maken heeft met nieuwe builders die, zeker in het begin en als ze (nog) geen VIP zijn, alles lopend moeten ontdekken. De builders die ik heb gevouched, het ik ook geholpen met het zoeken naar een geschikte bouwplek (via /tpchere enzo). Blijft mijn belangrijkste en nog steeds niét beantwoorde vraag: is er iemand die wèl wil bouwen, maar dit niet doet omdat er geen plek is? Want daar zit 'm de kneep. Ik vraag me hardop af, òf er wel zo'n builder is. En zo 'nee': waar hèbben we het dan eigenlijk over?
« Last Edit: 26 June 2013, 13:29:38 by mhirr »
zin in een muziekherkennisspelletje? https://www.facebook.com/wi3w3lk

Giordino

  • Belangrijk
  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 755
  • VIP
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #8 on: 26 June 2013, 13:46:34 »
Ik heb het idee dat de meeste "nieuwe" mensen niet echt ambitieus zijn om echt grote projecten te starten.
Als ik het mis heb zou inderdaad graag willen weten of mensen het niet doen vanwege ruimtegebrek of iets anders.

AlexMedia

  • Admin
  • Senior
  • *****
  • Posts: 295
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #9 on: 26 June 2013, 13:56:13 »
Wat ook een mogelijkheid is, is dat nieuwe builders zich vestigen in of in de buurt van bestaande (plot)projecten, mits het project zich hiervoor leent. Plotcity en Mineville zijn goede voorbeelden van projecten waar individuele gebouwen tot een gezamenlijk mooi resultaat leiden, net als de camping of Robin's dorp.

Misschien kunnen we proberen om nieuwe gebruikers wat meer in een plotproject te krijgen, i.p.v. ze de wereld in te sturen met "Zoek een leuk plekje en bouw daar je huis", zodat we die ruimte vrij kunnen houden voor grotere bouwprojecten.
We are shaping the future

Giordino

  • Belangrijk
  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 755
  • VIP
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #10 on: 26 June 2013, 14:02:09 »
De insteek is/was al om "huisjes" in ploycity te bouwen ipv random op de map.
Is ook de vraag in hoeverre we spelers kunnen dwingen daartoe, we willen natuurlijk niet te streng overkomen.

AlexMedia

  • Admin
  • Senior
  • *****
  • Posts: 295
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #11 on: 26 June 2013, 14:10:15 »
Je kunt nieuwe builders niet dwingen om in plotcity te gaan zitten, maar je kunt ze wel motiveren. Na een vouch zou je standaard het advies "vestig je in plotcity en zet daar je storage" kunnen geven i.p.v. "zoek een leuk plekje", maar daar moet de vouchende speler aan meewerken.

Wellicht zou plotcity aantrekkelijker gemaakt kunnen worden door wat oude huisjes in plotcity na te gaan en op te ruimen om zo ruimte te maken voor nieuwe spelers. Door plotcity zelf van een lik verf (nieuwe blocks) te voorzien kan het misschien weer wat aantrekkelijker gemaakt worden, want het ziet er momenteel een beetje gedateerd uit.

edit: Ik denk dat er ook wel mogelijkheden zijn om een deel van OeiTown (dat vlakbij plotcity ligt) in te richten als uitbreiding van plotcity. Het niet-afgebouwde voetbalstadion dat er nu staat zou dan afgebroken/verwijderd kunnen worden. (De andere Oeianen moeten hiermee wel instemmen natuurlijk. :) )
« Last Edit: 26 June 2013, 14:13:53 by AlexMedia »
We are shaping the future

Gazeebo

  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 1421
  • Je bent zelf
    • View Profile
Re: afbouwen of afbreken?
« Reply #12 on: 26 June 2013, 14:56:06 »
Blijft mijn belangrijkste en nog steeds niét beantwoorde vraag: is er iemand die wèl wil bouwen, maar dit niet doet omdat er geen plek is? Want daar zit 'm de kneep. Ik vraag me hardop af, òf er wel zo'n builder is. En zo 'nee': waar hèbben we het dan eigenlijk over?

De mensen die wel willen bouwen maar geen plek kunnen vinden zijn voornamelijk mensen die niet op het forum zitten dus ik ben bang dat je geen antwoord zult krijgen op die vraag. Het gaat hier ook voornamelijk om nieuwe spelers die aan het begin verteld worden dat ze niet te dicht op andere projecten mogen bouwen. Als beginnend speler is alles altijd vrij intimiderend en als jij geen vrij plekje kunt vinden dan zoek je al snel naar een andere server waar je zonder problemen kan en mag bouwen heb ik het idee.


Quote
Zoals echter al aangegeven door andere mensen zitten wij helaas met een seed die nogal veel water zal genereren dus ik vraag mij hier af in hoeverre deze uitbreiding van de map nuttig terrein zal opleveren. Neem ik even mijn eigen project als voorbeeld (baz modan-/warp baz). Dit project ligt op een locatie van de vorrige map uitbreiding. Er is sprake van grote chunk errors langs de rand. Wanneer we nu de map nog verder uitbreiden zullen we nog een rand met chunk errors krijgen. Ik weet nog of we dit wel zouden moeten willen. Dit beteked dat de admins de hele wereld 2 maal rond moeten om die errors erruit te halen. Dit is de vorige keer ook niet gebeurd dus dat zou betekenen dat we een map krijgen met rare randen. Dit zijn de redenen waarom ik niet voor werelduitbreiding ben.

2 punten die niet helemaal kloppen :

Het klopt dat er veel water bij zal komen, maar dit is niks dat het admin team niet kan oplossen met behulp van world edit en voxelsniper. Een natuurlijke bult grond neergooien en een mooie berg uit de grond trekken is gedaan binnen een paar tellen.
En aangezien veel spelers de grond plat minen voor ze beginnen met bouwen, zal veel water het juist gemakkelijker maken om nieuwe dingen te bouwen. Daar bij is het ook nog zo dat we niet zo zeer verlegen zitten om landmassa, het gaat meer om de ruimte om te kunnen bouwen.

Een 2de uitbreiding zal hoogstwaarschijnlijk niet nog een rand met "errors" maken omdat de seed bij een volgende uitbreiding niet gewijzigd word. Oftewel, bij een uitbreiding houden we als het goed is maar 1 harde overgang, die van de 1ste uitbreiding. Hier ben ik niet 100% zeker van, maar het zou niet iets moeten zijn dat ons er van weerhoud om een uitbreiding te doen.

Forum » Tweakcraft » Algemeen » afbouwen of afbreken?