Please login or register.

Login with username, password and session length
 

Author Topic: De toekomst; Nieuwe server! Laat hier weten als je kan doneren!  (Read 58905 times)

Grumm

  • Poweruser
  • Nieuweling
  • ****
  • Posts: 28
    • View Profile
/!\ Note /!\:

Dit topic is puur en alleen een inventaris om te zien of het haalbaar is (en dat is het!). Momenteel hebben we genoeg toezegingen voor donaties. We zullen nu een geschikt tijdstip uitkiezen om de nieuwe server te bestellen en voor die tijd is het de bedoeling dat het geld wordt opgehaald. Dit zal waarschijnlijk pas na deze week gebeuren (dus na 15 okt). Op dat moment zullen we de details van de betaal methodes (Paypal of overschrijven zijn de opties) communiceren en de mensen informeren dat er gedoneerd kan worden.

---------

Op dit moment draaien we op een x5 en de rek is er zo'n beetje uit. We hebben zeer regelmatig lag-reboots nodig, hebben al een keer swap staan happen toen we 60 man online hadden en we kunnen eigenlijk niets anders hosten op die bak omdat alles naar de minecraft server is gegaan (8gb ram gesplitst in: 500mb voor OS, 750mb voor ramdisk (640M vol atm) en 6750mb voor de jvm die minecraft draait). De CPU lijkt gespaart te blijven, maximaal is 1.4 van de 2 cores 'druk' (het lijkt erop dat minecraft niet zo lief meerdere CPUs gebruikt).

De oplossing zou zitten in:
  • Meer ram!
  • Meer Mhz per CPU!
Tevens zou het zeer fijn zijn om de MySQL server en apache lokaal te draaien ipv uit te moeten vallen naar een externe doos.

We hebben een korte tijd de server op 2 cores van een Intel i7 920 gedraait en dat bleek toch niet super te gaan, met al deze dingen in het achterhoofd lijkt de enige 'realistische' setup de eq10 (de enige niet i7 920 en veul ram).

Iemand zal de eerste zijn om te zeggen; maar dat is zware overkill! Yup, helemaal mee eens maar zoals met alle development, optimalisaties komen aan het einde. Ik vermoed dus dat het eerst slechter gaat worden voor het beter wordt.

Nu komt dit alles natuurlijk met een prijskaart. We hebben al gemailded om te vragen of de setupcosts (150 euro) eventueel kunnen vervallen, dat kon helaas niet :(
Afhankelijk van welke disks we erin stoppen hebben we de volgende realistische opties (wederom over een tijdspan van 6 maanden):

Code: [Select]
Disks            Maand Totaal
1xSSD            124   6*124+150 = 894
1x1.5tb          118   6*118+150 = 858
2x1.5tb (mirror) 127   6*127+150 = 912

De eerste betaling (a 59 euro) voor de huidige server is op 30 september gedaan, dus we hebben deze server tot 30 november (ja 30 dagen opzeg termijn, dus voor 30/10 moeten we besluiten anders kost het een 3e maand). Uiteraard is er nog geld over na de vorige donatie ronde welke goed was voor 395 euro van 32 personen. Hiervan worden dus de 2 maanden serverkosten betaald wat ons op dit moment op een totale 'pot' van 277 euro zet. Dit laat dus afhankelijk van de setup 581-635 euro over.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de enkele SSD, we hebben genoeg plek om offsite backups te doen en de hele 'setup' zou niet meer dan de mapdata, config/scripts en de server files moeten zijn, welke simpel genoeg ergens offsite opgeslagen kunnen worden. We hebben zoverre gemerkt dat enige interactie met de mapdata zo enorm veel IO veroorzaakt dat het hele systeem er last van heeft (en dit merk je dus heel erg als je backups naar disk zou maken).

We zaten te hopen dat we een (open) donatie ronde konden doen waarmee we het geld kunnen ophalen. De hoeveelheid euro waarmee 'VIP' als beloning komt iets omhoog van 12 naar 15 euro (nee bestaande VIPs hoeven niet perse het verschil bij te leggen, maar doneren mag natuurlijk!).

Omdat de kosten in eerst instantie redelijk hoog zijn leek het ons slim om eerst te polsen hoeveel animo er is, dus als je wat geld kan missen (en een toezegging kan doen die je kan nakomen) laat het ons weten. Als het er goed uit ziet (de vorige keer hadden we genoeg binnen 15 uur) dan kunnen we hopelijk rond de aankomende patch de nieuwe server draaiende hebben.

De toezeggingen zover;

20,00Grumm
20,00NitroX_infinity
20,00Pyro (nieuwe vip)
20,00sjoerdhuininga
20,00MuerteDiablo
15,00gazeebo88 (nieuwe vip)
20,00JelmarG (nieuwe vip)
3,00TheMajor (15 totaal)
7,00GuntherDW (20 totaal)
8,00Cocoia (20 totaal)
20,00q220 (al betaald)
20,00Seend (nieuwe vip)
15,00WouterH (nieuwe vip)
20,00Patriot (nieuwe vip)
20,00koen3950 (nieuwe vip)
15,00sikerdebaard (nieuwe vip)
20,00Knijn (nieuwe vip)
20,00joostquist (nieuwe vip)
100,00Zupertails (nieuwe vip)
15,00EnigmaNL (nieuwe vip)
8,00Bartjeh (20 totaal)
18,00vaag256 (nieuwe vip)
15,00rvdm88 (nieuwe vip)
15,00Pataar (nieuwe vip)
15,00daPet(nieuwe vip)
15,00Terreurbv (nieuwe vip)
100,00Grenco (nieuwe vip)
20,00Codink (nieuwe vip)
17,00Meaglin (nieuwe vip)
15,00InsidiousBoot (nieuwe vip)
20,00Xerox99 (nieuwe vip)
20,00Eeverion (nieuwe vip)
15,00Wietco (nieuwe vip)
15,00Milenco(nieuwe vip)
  15,00_Anthor_ (nieuwe vip)
Totaal:741 euri! (Doel is 617!)

WOEI! Doel is bereikt :)

We kunnen nog wel wat vips gebruiken, we lossen later wel op met wie wat doneert :)
« Last Edit: 19 January 2011, 23:54:03 by vistu »

Pyro

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 14
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #1 on: 11 October 2010, 23:26:20 »
20 from me ^^

MuerteDiablo

  • VIP
  • Junior
  • **
  • Posts: 89
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #2 on: 11 October 2010, 23:30:29 »
Ik heb dan al wel een keer gedoneerd maar ik gooi er nog eens 20 bij in:)

Ik heb vind de huidige server zoals hij nu is zeer goed en draait ook redelijk(soms lag) meestal mis ik de lag-reboots omdat ik dan niet online ben dus heb er niet zoveel last van:)
Maar een betere/sterkere server is wel mooier en ook voor de toekomst geschikt.

Jelmar

  • Jolmir
  • Admin
  • Held
  • *****
  • Posts: 652
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #3 on: 11 October 2010, 23:36:42 »
Count me in Grumm. Ik doneer met plezier 20 euro! :)

TheMajor

  • VIP
  • Nieuweling
  • **
  • Posts: 25
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #4 on: 11 October 2010, 23:44:02 »
Een SSD zou dus soepeler moeten werken bij het wegschrijven van de backups? Dan lijkt mij dat ook de beste optie.
Ik ben in eerste instantie bereid mijn €12 aan te vullen met €3; alsvorens ik meer doneer wil ik kijken hoe de boel zich vanaf de nieuwe map ontwikkelt.

FlutterShy

  • Admin
  • Volwaardig lid
  • *****
  • Posts: 194
  • Brony
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #5 on: 11 October 2010, 23:47:45 »
Ik wil ook wel gerust bijleggen of 20€ extra doneren, (als die kerel nu eens z'n server komt brengen zodat ik data kan transferren & schijven verkopen :p)
maar eigenlijk ook eerst zoals major eerst eens kijken hoe het na de halloween update is.

Misschien heeft hij voor veel optimalisaties gezorgd?

Grumm

  • Poweruser
  • Nieuweling
  • ****
  • Posts: 28
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #6 on: 11 October 2010, 23:50:17 »
Een nadeel van wachten tot de update is dat we een extra maand aan 'X5' kwijt zijn; dat is dus een extra 59 euro aan donaties nodig.

Wussie

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 17
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #7 on: 11 October 2010, 23:54:44 »
Ik ben het met TheMajor en Gunther eens, eerst maar zien wat halloween update met zich meebrengt, dan kijken wat er gaat veranderen aan de server met een nieuwe map (komen waarschijnlijk wel nieuwe regels, er zal nog een beslissing over dingen als day/night, creepers, warps, waypoints, falling damage enzo moeten komen) en dan zou ik persoonlijk verder kijken voor een server upgrade. Bedenk je wel dat als je voor dat er een extra maand X5 in gaat je betaling inlevert dat dit voor de halloween update en dus nieuwe map en nieuwe regels is en je er niet meer op terug kan komen ongeacht of je het eens/oneens bent met de nieuwe manier van dingen regelen.

Ik wacht dus nog even alvorens meer geld er tegenaan te smijten (ook omdat ik blut ben  >:().
« Last Edit: 11 October 2010, 23:56:29 by Wussie »

Grumm

  • Poweruser
  • Nieuweling
  • ****
  • Posts: 28
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #8 on: 11 October 2010, 23:58:00 »
Het plan is om zover als mogelijk de intenties van Notch te volgen. Echter sommige dingen zijn zwaar irritant, schade door exploderende creepers (protected areas misschien?), alle spullen kwijt bij doodgaan (misschien een plugin zodat je alleen je non-tools kwijt bent? of gewoon niets?) en dingen als falldamage, verzuipen etc niet zo leuk!

Wanneer we weten wat de patch brengt en wat dmv hey0 veranderd kan worden zullen we het er maar eens uitgebreid over moeten hebben.

seend

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #9 on: 12 October 2010, 09:15:13 »
In principe wil ik wel 20 euro doneren om alles up te houden.
Is dat dan voor een jaar?

En ik ben het ook wel eens met Gunther en TheMajor.

iig, count me in, ik wil sowieso wel doneren, omdat ik er nu al veel plezier uit heb gehaald. En ik de laatste donatie ronde had gemist. :)

MuerteDiablo

  • VIP
  • Junior
  • **
  • Posts: 89
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #10 on: 12 October 2010, 09:44:20 »
Seend die 20 euro zal dan voor 6 maanden zijn.
Tot nu toe is er altijd gekeken naar een tijdspan van 6 maanden:)

WouterH

  • VIP
  • Held
  • **
  • Posts: 509
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #11 on: 12 October 2010, 11:42:34 »
Ik kan ook wel 15 euro doneren.

koen3950

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #12 on: 12 October 2010, 15:15:00 »
20 van mij

sikerdebaard

  • VIP
  • Volwaardig lid
  • **
  • Posts: 146
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #13 on: 12 October 2010, 15:31:18 »
Operatie dikke server anyone?

15 euro doneren is geen probleem, dus count me in. In hoeverre hebben jullie toegang tot de source van de Minecraft Server software? Of is het een wrapper rond de server jar van Notch?
Real programmers don't comment. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Knijn

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: De toekomst; Nieuwe server?
« Reply #14 on: 12 October 2010, 17:03:57 »
20 van mij!

Forum » Tweakcraft » Algemeen » De toekomst; Nieuwe server! Laat hier weten als je kan doneren!