Citadel, Skyworld, Qasr(2) zijn allemaal ongelofelijk prachtige projecten. Ik loop er doorheen met open mond. Zo fantastisch gemaakt, er is alleen één maar. Ze voelen allemaal doods aan. Er is helemaal niemand op straat te vinden, er is niks te beleven. Het wordt uit de grond gestampt en men vertrekt weer naar een volgend project. Het project komt er verlaten bij te liggen en alleen de nieuwe mensen bezoeken het. Zonde, toch?
Ik heb het idee om een project zoals Citadel of Skyworld te combineren met een plotproject maar dan een kleine twist. Plotproject zien er vaak als los zand. Overal staat wat en niks sluit op elkaar aan. Mineville vind ik persoonlijk ook erg lelijk. De meeste bewoners hebben niet de moeite genomen om een woonwijk van te maken.
Ik stel daarom het volgende voor. We kiezen het thema (keuze maakt niet uit) in dit topic. Hierna wordt er net zoals bij Skyworld richtlijnen bedacht die de bouwstijl kenmerken. De grote gebouwen worden gezamelijk gebouwd, een architect zal aan het roer staan. Daarnaast komen er rondom "eye cathers" plotprojecten. Spelers kunnen hier een huis bouwen maar daar houdt het niet op. Ze zijn verplicht om samen met de buren de omgeving rond hun huis aan te kleden. Dus: (binnen)pleintjes, parkjes, steegjes, schuurtjes, wat dan ook, de grond moet bebouwd worden. Hiermee voorkom je dat niks bij elkaar past en wordt de omgeving mooi aangekleed. Daarnaast leer je ook direct de buren kennen en hou je bedrijvigheid omdat praktisch iedereen een huis in het project heeft.
Mocht het plot vol zitten dan hang je er nieuwe aan vast. Bijvoorbeeld eentje buiten de stadsmuren met een nieuwe thema. Nieuwe spelers kunnen zo een bijdrage leveren aan het project en sneller het gevoel krijgen van: "Ik hoor erbij"

Een nadeel is misschien de vele kleine zones die admins moeten creëren voor elk huis en niet iedereen wil zich aan het thema houden.
Uitdagingen:
* De huidige plotprojecten hebben kaarsrechtenwegen, dit moet natuurlijk anders. Er moet speelsheid inkomen. Alsof het natuurlijk is gegroeid. Dit vereist een stuk planning over de ligging en grote van de plots.
* De bouwstijl moet worden nageleefd. Dit moet natuurlijk ook gecontroleerd worden en dat kan wel eens veel tijd kosten.