Forum

Tweakcraft => Algemeen => Topic started by: M1ke on 8 April 2011, 20:13:36

Title: Building Themes
Post by: M1ke on 8 April 2011, 20:13:36
Aloha TC'ers,

Zoals jullie weten wordt er de laatste tijd veel nagedacht over nieuwe uitdagingen voor op de Tweakcraft server. Dus ik heb ook even gebrainstormt en kwam op dit idee uit.

Buildings themes
De bedoeling: We gaan een extra map draaien naast de huidige map, op deze map wordt een building theme aangehouden dit kan varieren van het Wilde Westen tot een SCI-Fi theme. Van te voren bepalen we met ze alle welke theme & de tijdsduur. Aan het eind van de periode zal er een Youtube filmpje opgenomen worden en maken we de savegame van die wereld openbaar.(Eventueel een prijs voor de beste bouwer)

Dit is een start-idee, opbouwende kritiek & reacties zijn welkom :)
Title: Re: Building Themes
Post by: WouterH on 8 April 2011, 20:34:29
Wel een leuk idee M1ke, ik weet niet of ik er aan mee ga doen (al veel andere projecten lopen :P) I zou de map wel klein houden (en dan echt heel heel klein). Als je bijvoorbeeld een week of 3-4 echt bouwen aan houd dan moet het lukken en je hebt dan denk ik niet eens een gebied van 1000 x 1000 nodig haast. Het gaat erom dat je SAMEN wat bouwt dus (zoals ik het in mij hoofd heb) moet het dan iets zijn als de Citadel of plottest, op die afstand van elkaar. Natuurlijk in het thema en met overleg enzo.

Ook moet je er denk ik voor waken dat niet iedereen grote projecten in zijn uppie start op zo'n map want dat komt niet af. Evt kun je iets van een build master invoeren die de projecten beoordeeld op thematiek en haalbaarheid.

Just some idea's and brainfarts from me... :P
Title: Re: Building Themes
Post by: Knakworst on 8 April 2011, 21:21:05
Goed idee. Dan kom je elkaar nog eens tegen :P
Ook leuk dat je daarna de maps kan downloaden.

Voor de rest nu even geen ideeën er voor.

Knakworst
Title: Re: Building Themes
Post by: Rhan21 on 8 April 2011, 21:21:20
Inderdaad een project á la Citadel in een bepaalde stijl maken lijkt me erg tof! (Sci Fi <3)

Verder moet je wel zorgen dat het geen plottest-achtige boel wordt. Dus wel mooie gebouwen die bij de stijl passen enzovoort. Ook moeten er geen andere projecten worden gestart zoals Wouter al zei. Gewoon een mapje puur voor dat communityproject.
Title: Re: Building Themes
Post by: n0xius on 8 April 2011, 21:45:28
Idd een mooi project, iedereen helpt elkaar met bouwen en alles kij en kijhard terraformen :D

Bijv, forest city, etc

Vet idee
Title: Re: Building Themes
Post by: pjmtheman on 8 April 2011, 22:49:37
Als je goed gebruik maakt van die world generation seeds kan je mooie landschappen krijgen, zoals 100% woestijn voor je wild west wereld. :D
Title: Re: Building Themes
Post by: M1ke on 9 April 2011, 13:48:30
Poll toegevoegd.
Title: Re: Building Themes
Post by: WouterH on 9 April 2011, 14:38:22
Zoals ik het in mijn hoofd heb maak je niet zomaar iets met een thema. Je probeert echt een geheel te maken. (dus niet een thematische plottest bijv).

Meer dit: http://www.youtube.com/watch?v=t1_edH0r4XU&feature=related

Dit is nations at war en de eilanden die je ziet zijn gebouwd volgens een thema (vuur, water, aarde, lucht). Alleen het zijn geen 10 projecten met thema vuur naast elkaar en dan 10 projecten met thema water naast elkaar. Het is een groot geheel. Ik denk dat je met een community thema project dit moet nastreven, anders hoeft het voor mij niet. (nofi hoor :P)

Om dit te bereiken denk ik dat je een goed en duidelijk thema voor ogen moet hebben. Dan kun je bijvoorbeeld via het forum wat ideen verzamelen. Ik denk dat je dan met een paar mensen gewoon rond de tafel moet gaan zitten en dan kijken wat wel en wat niet. Wat moet er nog bij enz. Vervolgens maak je iets van een kaart of een algemeen plan en iedereen dient zich daar aan te houden. Het mooiste is dan dat je, als je iets wil bouwen, je dan toestemming vraagt van de hoofdbouwer (1 of meerdere personen) en die wijzen dan een lokatie aan. Zo krijg je dus een samenhangend iets omdat er dan een idee achter zit. Als je iedereen zomaar wat laat bouwen krijg je gewoon de huidige wereld alleen dan met een thema :P

Wijs je alleen lokaties toe dan krijg je een plottest achtig idee. Je kan dus beter een hoofdbouwer toekennen die alle ideen bekijkt en de leukste ideen een lokatie toewijst. Natuurlijk moet je dan ook de "projecten" verbinden en integreren.

Al met al wel lastig dus, maar als het werkt dan is het ubercool. Ook omdat je natuurlijk samen naar iets toe werkt. Je moet alleen dus wel de kwaliteit bewaken.

Just my 2,5 eurocents. :+
Title: Re: Building Themes
Post by: tominoz on 9 April 2011, 15:51:29
Zoals ik het in mijn hoofd heb maak je niet zomaar iets met een thema. Je probeert echt een geheel te maken. (dus niet een thematische plottest bijv).

Meer dit: http://www.youtube.com/watch?v=t1_edH0r4XU&feature=related
:o Lijkt me zeker een goed plan!
Title: Re: Building Themes
Post by: Gazeebo on 9 April 2011, 23:00:13
Als het ook maar iets in de buurt van Nations at War (qua overeenkomende bouwstijlen per map) komt dan ben ik in.
Sowieso had ik dit idee al in mn hoofd zitten.
Wel een paar vragen.

Hoe zit het met resources ? Moeten we die zelf meenemen vanuit de gewone wereld? Als er map reset is krijgen we dan onze resources terug of zijn ze voor altijd verloren(denk aan goud/diamand/clay/lapis blocks)

Wie krijgt er toegang tot de 2de wereld ? Ik zie het al voor me dat anderen het gewoon gaan gebruiken voor resources ( redwood / clay )

IVM bovenstaande vragen, kunnen we heen en weer tp-en of word het een ander server ip ?

Zoals WouterH al zei, als iedereen vrij mag bouwen krijg je een chaotisch geheel denk ik. Misschien de 1ste keer proberen en als dat niet lukt een hoofdbouwer assignen en met een goed plan bij de hoofdbouwer komen en die geeft je vervolgens rechten in de region om het te bouwen.

De map grootte, hoe groot ? "Heel klein" hebben we niks aan natuurlijk.  1000 bij 1000 lijkt misschien weer te groot maar ik denk persoonlijk dat dit wel mee zal vallen. Misschien zelfs 500 bij 500.
Het is namelijk een community map en je bouwt samen. Dus je gaat niet op het randje zitten om je eigen ding te doen.
Het zal ook nog liggen aan het thema denk ik.

Terraforming, wat gaan we hiermee doen? Ik persoonlijk heb geen zin om steeds een massief stuk weg te hakken. Dat heb ik al genoeg gedaan bij hogwarts. Ik wil OP de wereld bouwen, niet IN. Tenzij het gaat om een cave system of iets dergelijks maar grote gaten van 500 bij 500 doe ik niet meer aan :(

Vooralsnog ben ik voor, het idee vind ik hartstikke goed maar het ligt puur aan de uitwerking van het idee of het gaat slagen of niet.
Ook kunnen we dit misschien test casen op de huidige map en een gebied van x bij x reserveren en aan de slag gaan. We kunnen dan wel niet de savegame uploaden maar zoals de naam al zegt, testcase.

p.s. die nations at war map doet me steeds weer kwijlen :P
Title: Re: Building Themes
Post by: M1ke on 9 April 2011, 23:12:27
Hoe zit het met resources ? Moeten we die zelf meenemen vanuit de gewone wereld? Als er map reset is krijgen we dan onze resources terug of zijn ze voor altijd verloren(denk aan goud/diamand/clay/lapis blocks)
We willen dan met aparte inventories gaan werken, dus in de normale wereld heb je een hele andere inventory als in de theme world.

Wie krijgt er toegang tot de 2de wereld ? Ik zie het al voor me dat anderen het gewoon gaan gebruiken voor resources ( redwood / clay )
Iedereen, zie antwoord hierboven aparte inventories dus je schiet er niets mee op om brainless clay te gaan hunten
IVM bovenstaande vragen, kunnen we heen en weer tp-en of word het een ander server ip ?
Gewoon een /world command en vanuit daar kan je gewoon naar mensen in die wereld TP'en

De map grootte, hoe groot ? "Heel klein" hebben we niks aan natuurlijk.  1000 bij 1000 lijkt misschien weer te groot maar ik denk persoonlijk dat dit wel mee zal vallen. Misschien zelfs 500 bij 500.
1000x1000, je hoeft niet de hele map te gebruiken.

Terraforming, wat gaan we hiermee doen? Ik persoonlijk heb geen zin om steeds een massief stuk weg te hakken. Dat heb ik al genoeg gedaan bij hogwarts. Ik wil OP de wereld bouwen, niet IN. Tenzij het gaat om een cave system of iets dergelijks maar grote gaten van 500 bij 500 doe ik niet meer aan :(
We zoeken gewoon een world-seed uit die past bij het thema, en het is dus de bedoeling met de wereld te bouwen en niet er in. Gigantische gaten van 500x500 is ook geen tijd voor.
Title: Re: Building Themes
Post by: Gazeebo on 9 April 2011, 23:25:19
Nog 1 opmerking, hoeveel mensen zijn echt bereid om aan de slag te gaan op een tijdelijke map terwijl ze ook met hun eigen ding bezig kunnen gaan op een permanente map?

Oftewel, word de opkomst het waard om zoiets te gaan doen. En blijft die opkomst vervolgens ook? Kijk naar Hogwarts/Peking. Af en toe is het populair en word er veel gedaan maar dan drijft men toch weer terug naar hun eigen projecten(en geef ze eens ongelijk).
Title: Re: Building Themes
Post by: M1ke on 9 April 2011, 23:27:44
Dat kan ik niet voorspellen, maar ik denk wel dat het populairder is dan Peking/Hogwarts omdat mensen niet vast zitten aan ideeen van een andere, het enige waar ze rekening mee moeten houden is het thema.

En wordt het niets, prima dan sluiten we de world gewoon :)
Title: Re: Building Themes
Post by: WouterH on 9 April 2011, 23:39:29
Vind het een goed plan. 1000 x 1000 is wel goed denk ik. Nou nog een thema.

Nog 1 opmerking trouwens, zou het ook kunnen dat je resources meeneemt van de oude wereld naar de nieuwe, maar niet andersom? Ik zou me voor kunnen stellen dat je bijv 4 blocks lapis nodig hebt, maar geen zin hebt om daarvoor te gaan cave crawlen. Dan kun je het dus van de oude wereld naar de nieuwe wereld transporteren. Maar andersom kan niet. Eventueel kun je dit via een admin laten doen (dat je het bij hem aangeeft en dat hij dan delete item uit oude wereld, /give item in nieuwe wereld doet.)

Ik zou sowieso de wereld eerst open gooien en dan eerst een paar dagen zonder bouwrechten zodat je eerst goed kan orienteren. Anders gaat iedereen beginnen met bouwen en heb je totaal geen orde (zie centrum en spawn).

edit: Ik zou wel een masterplan maken. Ben echt overtuigt dat dat moet. Maar het hoeft in het begin niet heel strikt. Bijv:

Je hebt als thema de middeleeuwen. Dan genereer je een wereld, stel een mooie wereld met wat bergen en wat valeien.

Je kijkt wat rond en je ziet een mooie vallei, dan zeg je: daar moeten boerderijen en velden.
Iets verderop is een heuvel, daar moet een toren. Een mooie berg aan de andere kant met een vlakke top, daar komt een kasteel bovenop.

In een andere vallei maak je een dorp, je hebt een kerkje nodig en wat huisjes met inrichting. Aan de waterkant wil je een haventje hebben.

Dan bepaal je nog wat dingen van: het is niet verplicht maar probeer 4 blokken ruimte in normale gebouwen te hebben. Geef dan evt wat plaatjes van huizen en geef dat als generale richtlijn (hoef je je niet aan te houden maar dat zorgt wel voor een goed thema) en iedereen heeft dan voor ogen wat het moet zijn en waar wat moet. Dan kunnen mensen zo zeggen van: ik ga bezig met dat dorpje, ik weet waar het moet, ik weet zelf wel ongeveer wat er in een dorp moet. Ik bekijk de foto's en maak wat huisjes. Waar die huisjes moeten, hoeveel huisjes en hoe ze er precies uit zien is dan te beslissen aan de bouwers zelf. Idem voor alle andere dingen zeg maar.

Dit is ook een beetje hoe de citadel werkt namelijk. JelmarG, Gravitone en ik weten alle drie ongeveer wat de stijl is, we weten ongeveer waar we wat willen hebben. Maar de precieze invulling in voor ons individueel. Hierdoor lijkt alles wel iets anders, maar het heeft wel 1 stijl en het past allemaal bij elkaar omdat er een idee achter het geheel zit.

edit2: Ik wordt eigenlijk best wel enthousiast. Je moet het wel aan zoveel mogelijk mensen laten weten, dus MOTD aanpassen, op de voorpagina. Hoe meer mensen er vanaf weten hoe beter het is. Denk dat als thema nr 1 een succes is dat je dan meer mensen krijgt toegestroomd :P
Title: Re: Building Themes
Post by: M1ke on 10 April 2011, 02:01:23
Ik ga morgen even in op je wall of text, maar ik zat te denken aan het wilde westen als eerste thema. Vrij simpel, maar wel erg tof als je het goed uitwerkt, (http://toyhero.sfdaydreams.com/th2.jpg)
Zo'n soort stadje maken + goudmijnen / eventueel een fort dat soort dingetjes ;)
Title: Re: Building Themes
Post by: Gazeebo on 10 April 2011, 14:52:06
Red dead redemption style? :P
Title: Re: Building Themes
Post by: Meaglin on 10 April 2011, 19:22:27
Verder kan ik wel regelen dat bepaalde map features versterkt worden mbt de world generation (denk aan desert only) of veel bergen etc... dan moet ik wel de map pregeneraten maar dat wil ik best doen.
Title: Re: Building Themes
Post by: Knakworst on 16 April 2011, 22:41:29
Misschien ook nog een idee: de wereld van de gratis app Epic Citadel. Deze is alleen voor iOS. Ik weet dus niet hoveel mensen die app kunnen downloaden. Maar ik denk wel genoeg om het project werkelijkheid te laten woorden 8)

Groetjes UNOX
Title: Re: Building Themes
Post by: Giordino on 18 April 2011, 10:08:34
Ik vind het een goed en leuk idee.
Mij zal je er zeker gaan vinden als het eenmaal zover is.
Title: Re: Building Themes
Post by: Sedative Svardskampe on 23 April 2011, 00:22:15
waarom op een tijdelijke map, dit kan toch ook op de grote tweakcraftmap?
Title: Re: Building Themes
Post by: napo on 23 April 2011, 11:25:16
waarom op een tijdelijke map, dit kan toch ook op de grote tweakcraftmap?

Het doel is om een wereld te creeeren in 1 thema, dat gaat moeilijk als er al random bouwwerken staan
Title: Re: Building Themes
Post by: Serendipity on 28 May 2011, 19:32:02
Ik hoop dat we dit binnenkort een keer gaan doen!

Misschien nog wat ideeën:

Zoals M1ke als zei, verschillende mensen maken ook iets vets.
Wat nou als je een gebied maakt, en daarin 4x 500 * 500 areas maakt. Dan maak je 4 teams, die wel een beetje eerlijk verdeeld zijn.

Daarna ga je per team een onderdeel van de map bouwen. Hierdoor heb je een kleiner stuk om je op te focussen, en hoef je niet de ene dag op x100 y 100 te zijn, en de volgende dag bij 800 800 te bouwen.

Ook ben ik van mening dat je resources uit de "normale" wereld mee zou moeten kunnen nemen. Sowieso je tools, maar dan niet teveel. Desnoods mag je per speler 1 LC meenemen, die door admins verhuisd wordt ofzo. Dat lijkt mij een goede manier om te beginnen, en zo kun je ook binnen te team afspreken wie wat meeneemt.

graag reactie ;)
Title: Re: Building Themes
Post by: Serendipity on 28 May 2011, 19:35:57
Dan nog een kort stukje erbij:

Ik wil best daarna, eventueel in samenwerking met anderen, een speciaal texturepack maken, waardoor het geheel er helemaal vet uit komt te zien!
Title: Re: Building Themes
Post by: M1ke on 29 May 2011, 15:10:39
Teams vind ik dus helemaal niets aan, het is de bedoeling om samen te werken met de hele server en niet tegen elkaar te strijden.
Title: Re: Building Themes
Post by: WouterH on 29 May 2011, 15:40:22
Ben het eerlijk gezegd met M1ke eens. Ik vind een competitief element persoonlijk niks aan. Ik wil geen wedstrijdje van minecraft maken. Ik wil gewoon leuke gebouwen/dingen bouwen die ik in mijn hoofd verzonnen heb. :P
Title: Re: Building Themes
Post by: napo on 30 May 2011, 18:58:13
Dan nog een kort stukje erbij:

Ik wil best daarna, eventueel in samenwerking met anderen, een speciaal texturepack maken, waardoor het geheel er helemaal vet uit komt te zien!

Als het er niet goed uit ziet in de stock textures waarom dan moeite doen om het minder mooie er mooier uit te laten zien door textures, voegt wat dat betreft weinig toe voor de gemiddelde speler.