VIP bijeenkomst12-02-2012
20:30 tot 22:30
#minecraft.vipmeet
Organisator: Rhan21
Voorzitter: Rhan21
Notulist: Rhan21
Type vergadering: VIP bijeenkomst
Deelnemers: AlexMedia, appeltje, Bazkara, Comgenie,
Dolcaer, Edoxile, Freaker, Gazeebo, iProBrown, Jelmar,
Kimioni, Lamschaap, lappro, Maddox, Marked_madness,
Nexzey, Pim, Prail, Quazyx, Remie, Rhan21, Roerlepeltje,
Spanko, StampVoet, Suiker, TheSec, windwarrior, Wouter
Agendapunt: Timelapse world
Presentator: Maddox
Voorstel: Maddox geeft in een korte introductie aan dat het idee voor de timelapse world is dat men hierin timelapses kan maken. Het idee is dat er een speciale wereld voor gemaakt gaat worden waarbij creative aanstaat en dat men dan grote gebouwen kan maken. Om zoiets mogelijk te maken moet men wel aan verschillende eisen voldoen, zoals een strak plan, van te voren al geoefend hebben met bouwen en een goed team hebben wat ook op dezelfde tijd kan bouwen aan één stuk door.
Discussie: Over het algemeen is er onder de VIPs weinig interesse voor een aparte world, maar het idee van timelapses maken wordt goed ontvangen. Het overgrote deel van de VIPs is het met Rhan's voorstel eens om eerst in de main world een 'test' te houden, om te kijken of het überhaupt haalbaar is in de praktijk. Mocht dit een succes zijn, kunnen de geïnteresseerden een aparte world (smallworld) ter beschikking krijgen. Het is aan de timelapse spelers om iets te organiseren.
Agendapunt: Balans van droprates bij 'mobtower' related projects
Presentator: Gazeebo & Remie
Voorstel: Het uitbalanceren van de droprates van golddrop en mobdrop. Het doel is om een redelijke droprate vast te stellen voor de mobtowers.
Discussie: De meningen zijn behoorlijk verdeeld onder de aanwezigen. Er is een groep die voor het behouden van de oorspronkelijke droprate is, zoals Notch het heeft geimplementeerd. Een andere groep wijst op het punt dat er op Tweakcraft altijd gereguleerd is qua mobtowers om de droprates een beetje in toom te houden. Na een lange discussie is er nog geen consensus bereikt door de omvang van het onderwerp. Er is besloten een topic te maken op het VIP-forum waar alle VIPs hun mening kunnen geven. Ook zal er een poll bij komen met meerdere opties om op te stemmen (verbieden, toestaan, toestaan mits 'normale', gereguleerde droprate, etc).
Agendapunt: Pixelart world
Presentator: Edoxile
Voorstel: Edoxile geeft aan een (al dan niet creative) pixelart world te maken, die gegenereerd is met de FlatGen world generator. Hierdoor zal het een platte world zijn op een laag niveau (om server resources te sparen). Van deze world zal dan bijvoorbeeld om de X aantal uur een render van worden gemaakt en die zal op de website te zien zijn. De world is alléén bedoeld voor pixelarts, dus niet voor storages, huisjes en andere projecten. Deze zullen dan ook zonder pardon worden verwijderd. Het idee voor deze world kwam oorspronkelijk omdat er een aantal mensen met pixelarts bezig waren, waardoor de main map 'vervuild' begon te raken. Een pixelart van 300x300 over de main world is namelijk niet wenselijk.
Discussie: Er worden voorstellen gedaan om een pixelart/test/contest world in één te maken. Een aantal VIPs zijn hier tegen omdat handmined en handbuilt op Tweakcraft altijd centraal heeft gestaan. Aangezien er niet echt een duidelijke beslissing kan worden bereikt zal Rhan een poll maken, waarin de VIPs kunnen stemmen om verscheidene opties. Bijvoorbeeld: De pixelart world creative of niet, voor iedereen beschikbaar of VIP+, enzovoort. Deze world zal in de plaats komen voor world_nether. Ook zal survival_old verwijderd worden.
Agendapunt: Spelen met nicks
Presentator: Maddox
Voorstel: Het heeft een aantal mensen geirriteerd dat de admins zaten te spelen met nicknames. Nu is de vraag, in welke mate vinden de VIPs dit acceptabel? De admins hebben het hier onderling ook al over gehad, maar toch is de staff erg benieuwd naar de meningen van de users.
Discussie: Over het algemeen zijn de VIPs het met elkaar eens dat een dolletje moet kunnen, maar het moet daarna wel weer hersteld worden. Abuse van nicknames (bijvoorbeeld iemand die op IRC de nickname van een ander persoon aanneemt) moet worden gestraft. Volledige nickchanges mogen alléén worden toegepast als de speler een vervelende, aanstootgevende of politiek getinte nickname heeft. Permanente, volledige nickchanges worden dus niet gedaan als iemand simpelweg een andere nickname wil. De reacties komen over het algemeen vrij overeen met die van de admins tijdens de admin vergadering, een dolletje mag, zolang het maar normaal en herkenbaar blijft na afloop.
Agendapunt: Audiostream plugin voor TC
Presentator: Morse
Voorstel: Morse had een idee om voor TC een plugin te maken waardoor we onze eigen audiostream kunnen luisteren. Ook zouden hier bepaalde links kunnen worden gelegd met zones, zodat je in een bepaalde zone dus een thema zou kunnen draaien qua muziek.
Discussie: De VIPs zijn het met elkaar eens dat het an sich een leuk idee is, maar dat het eigenlijk weinig praktisch nut heeft. Ook zou het betekenen dat onze SA's meer werk moeten doen om dit te implementeren en te updaten (bij nieuwe bukkit versies, etc). Wel is er besloten om voor TeamSpeak 3 (TS3) zoiets op te zetten in de vorm van een audiostream. Ook zal TS3 vaker gepromote worden zodat dit weer wat 'drukker' zal worden. Een tijdje geleden zat het Tweakcraft TS3 channel (tweakcraft.net:5555) 's avonds namelijk vaak vol, wat erg gezellig was.
Agendapunt: Minimale leeftijd invoeren, vouchproces moeilijker maken
Presentator: Roerlepeltje
Voorstel: Roerlepeltje geeft aan dat het nu vaak zo is dat newbies zonder nadenken snel gevouched worden. Later blijkt dan dat zo'n iemand aan het grieven is en kinderachtige taal gebruikt. Het brengt het niveau van de server omlaag. De admins hebben al eens een keer over zo'n systeem nagedacht. Hieruit kwam als conclusie dat de leeftijd controleren erg moeilijk is. Een aangepast vouch-systeem is wel goed mogelijk.
Discussie: Over het algemeen zijn de aanwezigen het er over eens dat een leeftijdslimiet instellen geen zin heeft. Als er verbeteringen toegepast moeten worden, zal dit in het vouchproces zelf moeten gebeuren. Ook moet men nieuwe spelers niet meer 100% begeleiden door het vouch proces, ze moeten zelf hun registratie kunnen voltooien.
Er worden verscheidene voorstellen gedaan, bijvoorbeeld in de vorm van vouchcredits (als iemand gevouched is en de regels niet overtreed in de komende periode of de builder gaat doneren, krijgt iemand vouchcredits erbij, waardoor hij/zij weer nieuwe mensen dan vouchen. Als iemand wél de regels aan zijn of haar laars lapt, gaan er bij de voucher credits af, waardoor ze een tijdje niet meer kunnen vouchen (elke maand krijgt een user X aantal credits er weer bij). Gazeebo wijst terecht om een groot nadeel van deze aanpak, namelijk dat de voucher afgerekend wordt op de daden van zijn vouches. Dit moet eigenlijk niet kunnen, aangezien sommige newbies zich voorbeeldig gedragen, terwijl ze kort daarna toch de fout in gaan wat betreft de server regels.
Een ander voorstel is het vouchen moeilijker maken door middel van een systeem op de website waardoor er meerdere mensen nodig zijn om iemand te vouchen. Er komt dan een lijst van newbies op de website, waar builders en VIPs dan hun stem kunnen uitbrengen. Bij de newbies kun je dus een +1 geven, maar ook een -1. Zo worden spelers die zich goed gedragen snel gevouched en spelers die vervelend zijn zullen dan lang newbie zijn. Kortom: voor en tegenstemmen, met minimaal een X aantal positieve vouches en redenen voor elke voor of tegen. De admins zullen kijken of er eerlijk gevouched wordt. Dus niet dat iemand bij elke newbie standaard -1 geeft zonder redenatie. Spelers die het systeem niet gebruiken zoals het bedoeld is zullen hun vouchrechten voor onbepaalde tijd kwijtraken.
De admins zullen deze voorstellen bekijken qua haalbaarheid en effectiviteit. Hier over zullen jullie binnenkort meer te horen krijgen.
Agendapunt: Het spawnen van bepaalde monsters, het maken van haxtools en het opruimen laten en het slingeren hiervan
Presentator: Gazeebo
Voorstel: De admins moeten beter opletten bij het spawnen van items en mobs. Alles moet netjes worden opgeruimd. Ook moeten de admins in kwestie de users niet afstraffen omdat ze zelf hun spullen niet hebben opgeruimd.
Discussie: Dit punt heeft niet echt een discussie gehad, maar was meer een aandachtspuntje voor de admins. Nieuwe features zijn leuk om te testen maar ga in je excitement niet vergeten om het ook op te ruimen. Admins mogen een beetje spelen maar als ze dan fouten maken of iets vergeten zijn de admins aansprakelijk, niet de spelers.
Agendapunt: Zones met E (enter) rechten
Presentator: Gazeebo
Voorstel: Alle zones (behalve speciale gevallen zoals admin zones) moeten E rechten aan hebben staan, zodat niemand de toegang ontzegd kan worden. Vrijheid heeft altijd hoog in het vaandel gestaan op Tweakcraft. Dat moet ook in dit geval zo blijven (bewegingsvrijheid).
Discussie: VIPs en admins zijn het er met elkaar over eens dat zones met E rechten alleen door admins aan- of uitgezet mogen worden. Zones die op dit moment E rechten uit hebben staan worden gewijzigd.
Agendapunt: WorldEdit in survival
Presentator: TheSec
Voorstel: WorldEdit moet in survival beschikbaar zijn (door SGO+) om kleine foutjes gemaakt door users op te lossen. Als een huis bijvoorbeeld een block te ver naar het zuiden staat, moet deze kunnen worden verplaatst. Grote fouten worden niet veranderd.
Discussie: Zoals altijd het beleid is geweest zal WorldEdit in survival niet toegestaan worden. Een grote meerderheid van de VIPs is het hier mee eens. Survival moet vanilla blijven.
Agendapunt: Hard difficulty voor survival
Presentator: Dolcaer
Voorstel: Het idee is om de survival moeilijkheidsgraad wat op te schroeven. Survival staat op het moment op normal difficulty, maar veel survivalspelers vinden dit te makkelijk. Ook komen er in de nieuwe updates features die alleen van toepassing zijn op hard difficulty in survival (zombies die deuren slopen, enz).
Discussie: Sinds er een meerderheid van de survival VIPs vóór is, zal deze mogelijkheid besproken worden binnen het admin team. Meer informatie volgt spoedig op het forum.
Agendapunt: LogBlock in newbieworld en survival voor builders en VIPs
Presentator: Edoxile & Gazeebo
Voorstel: LogBlock moet in beperkte mate voor VIPs en builders beschikbaar komen in newbieworld. De spelers kunnen dan controleren of een bouwwerk daadwerkelijk van de newbie in kwestie is. Ook kunnen ze kisten controleren om te kijken of hun vouch kandidaat zich niet al heeft misdragen. In survival is het voor spelers ook handig om LogBlock te krijgen. Hierdoor kunnen ze van te voren vaststellen of er daadwerkelijk iets is gebeurd met hun eigendommen, voordat ze een admin roepen.
Discussie: De VIPs zijn het grotendeels met elkaar eens dat dit handige features kunnen zijn, maar dat er nog niet erg veel prioriteit bij zit. Het zal eerst door de staff worden behandeld, waarna we het gaan implementeren (mits alles goedgekeurd is).
Een datum voor een volgende VIP bijeenkomst is nog niet gekozen. Waarschijnlijk zal er in de komende twee maanden nog een keer een vergadering worden georganiseerd. Rhan bedankt iedereen voor hun aanwezigheid en sluit na een korte vragenronde de vergadering.
Notulen gemaakt door: Rhan21
Datum: 13-02-2012, 12:15
IRC logs: http://pastebin.com/Tv4VnxPS