Forum

Tweakcraft => Projecten => Topic started by: webhawk on 16 May 2013, 01:58:55

Title: Pigrace / paardenrace
Post by: webhawk on 16 May 2013, 01:58:55
Tweakcraft staat vol met mooie gebouwen. De meesten ervan zijn puur voor het uiterlijk. Dorpen, steden, kastelen, alles! Er zijn ook een aantal projecten die juist nuttig zijn. Neem de farms en de mobdrop. In de minderheid zijn echter de recreatiemogelijkheden. Daar gaan we verandering in brengen!

Nadat merijnh erover begon is het plan om een pigrace / horserace te bouwen. Dit moet een grote racebaan worden die misschien nog wel het beste met een kartbaan te vergelijken is.


Modulair
Een van mijn ideeën is om de track modulair te maken. Door een deel van de track met pistons (?) af te sluiten kan de route worden ingekort. Zo kunnen er wellicht verschillende soorten races gehouden worden. Dit is ook voor het bouwen wel prettig, dan kan er beginnen worden met een eerste, kortste track, waarna er verder gebouwd kan worden terwijl het eerste deel al gebruikt kan worden.

Hindernissen
AlexMedia kwam met het plan om daar hindernissen bij te bouwen, en dat is natuurlijk wel het leukst. Denk bijvoorbeeld aan bewegende delen en/of plots opdoemende lava/waterstromen. Jullie creativiteit is gewenst!

Paarden
Paarden komen er aan in 1.6, maar op moment van schrijven nog niet uit. Aan de eerste video's te zien zijn ze een stuk sneller dan varkens, dus daar moeten we rekening mee houden in de lengte en bochten. Ook hier geld dat we zouden kunnen kiezen om een langere track / route te maken die voor paarden bedoeld is.

Locatie
Er is inmiddels een gebied gekozen, en dat is achter mijn huis, in Oeitown (/warp oei). Ik heb een kaartje gemaakt zodat duidelijk is waar precies:
(http://xkcd.nl/eVl/b52b900adc9d)

De track op de kaart is in principe bogus, zeker omdat het veel verder richting het oosten door moet lopen, en natuurlijk vooral ook veel groter moet worden. Naar het zuiden is de ruimte beperkt, tot ongeveer het onderste rode kruis links op de kaart.

De volgende zaken moeten gebeuren:
- Bedenken parcours / racetrack
- Bepalen hindernissen
- Bouwen startplaats
- Bouwen racetrack
- Bouwen varkensstallen (misschien samen met of juist los van eventuele paardenstallen voor straks)

Er is inmiddels al een beginnetje te maken, maar dit zijn vooral expirimentjes en Proof of Concepts.

Projectleiding
WebHawk
AlexMedia
Merijnh

Bazenbouwers
Jouw naam hier?
Wij zoeken mensen die mee willen gaan bouwen tegen de tijd dat het echt start. Meehelpen? Meld je hier, of stalk me ingame :)

Tot slot: iedereen die suggesties of ideeën heeft mag hier helemaal loesoe gaan!


Groetjes,
de Haak.
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 16 May 2013, 02:04:41
Jaa tof! Zin in!  (Y)

Zojuist gevonden op youtube:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WumPcwWzHUQ [/youtube]
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 16 May 2013, 02:35:33
De paarden gaan dus vrij hard, we need a bigger track :D.

Ik heb wat even heeeeel snel wat gemaakt om te laten zien hoe groot het denk ik moet worden, veel groter dan in WebHawk's plaatje dus, en misschien nog wel groter ? Ik moet de snapshot nog testen maar het we hebben echt flink de ruimte nodig, maargoed die is er ook wel :).

De rode baan de "basis" configuratie, we kunnen daar wat minder bochten in doen, of wat ruimere bochten, de andere kleurtjes zijn dan optioneel.
Het ontwerp heb ik in 2 minuten gemaakt, dit is puur om de grootte aan te geven, verder niks qua bochten, maar een "oval" als basis lijkt mij sowieso wel leuk, zo is het bij echte paarden races ook. De hooibalen passen er ook mooi bij :)
De locatie van start finish lijkt zo weer heel stom, zou eigenlijk aan het rechte stuk moeten komen in dit geval.

Wie wil er een echt ontwerp gaan maken ? Of gaan we eerst een test stukje doen ? Of wat is handig ?

Het lijkt op paint maar het is toch echt photoshop :P
(http://i.imgur.com/6W6fgdW.jpg)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: AlexMedia on 16 May 2013, 12:28:59
I call dibs op het redstonewerk dat nodig zal zijn om de baan te ondersteunen  *O*
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: Don_Craft on 16 May 2013, 12:31:10
Leuk idee *O*
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: Uberdude on 16 May 2013, 12:40:26
Kan je mooi  die gekleurde klei voor de baan gebruiken.  Lijkt me leuk om de baan te gebruiken  *O*
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 16 May 2013, 15:45:10
Ok ik heb wat zitten spelen met de paarden in de nieuwste snapshot.
Ze kunnen niet door een 1 brede gang, fence gates willen ze helaas ook niet doorheen.
Het moet een gat zijn van 2x2. toch maar piston doors voor de starthokken dus ?

Paarden kunnen met een aanloop over 2 blokken hoge muren heen springen, 3 hoog lijkt niet te lukken. zonder aanloop is 2 vrij lastig. Paarden kunnen ook over 1 block + fence daar boven op springen.
Ze lopen over 1 hoge blokken heen alsof het slabs zijn, zonder te springen dus, ze verliezen geen snelheid als ze omhoog lopen. Varkens moeten echt springen om op 1 blok te komen, 2 hoog lukt sowieso niet met varkens.

De snelheid van een paard valt me nog wel mee eigenlijk, ze zijn ook vrij goed bestuurbaar in bochten, ze vliegen sowieso niet zo makkelijk uit de bocht. Varkens hebben daar wat meer moeite mee, het is een beetje alsof je op ijs rondrent.

De varkens kan je even "boosten" met de wortel maar dat duurt niet lang voordat ze moe worden en terugvallen naar normale snelheid. Op tweakcraft was me dat nog niet opgevallen, misschien omdat de tools niet kapot gaan ?

Dus, de muren moeten 3 hoog zijn, anders kan men uit de baan springen.

Nouja voor zover even mijn bevindingen uit de snapshot :)
nog meer dingen die we moeten testen ??
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 16 May 2013, 16:04:38
ff brainstormen :P

Mogelijke hindernissen:

Hooibalen (verstelbaar 1 of 2 hoog)
Waterbak (alleen voor paarden)
Woestijn met cactussen (slalom)
Lava bak met 1 brede strook er boven.
Tunnel/ondergronds deel
Ijsbaan + bocht na lang recht stuk ;)
Hairpin
1 brede weg boven water met random bewegende pistons die je er af duwen (wipeout style)
... ?

Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: Prail on 16 May 2013, 16:20:27
Wat je kan doen voor pigs, is dat je twee levers neer zet voor de hooibalen, en dat ze verlaagd worden met 1 blocks door pistons als je met pigs wil spelen? Gewoon twee signs met 'Horse Run' en 'Pig Race' misschien?  ;)

Leuk idee trouwens!  (Y)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 16 May 2013, 16:39:07
Wat je kan doen voor pigs, is dat je twee levers neer zet voor de hooibalen, en dat ze verlaagd worden met 1 blocks door pistons als je met pigs wil spelen? Gewoon twee signs met 'Horse Run' en 'Pig Race' misschien?  ;)

Leuk idee trouwens!  (Y)

Yup, dat is wel het idee, een soort "Race control" van waaruit we het parcours kunnen aanpassen met piston muren etc.
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 16 May 2013, 20:19:07
Ideetje voor de start, F1 style, 5 redstone lampen die 1 voor 1 aan gaan en dan gaan ze tegelijk uit en gaan de hokken open. Dat synchroniseren met noteblocks (Alex had dat idee al) zodat je een paar lage piepjes hebt voor elke lamp en dan een hoger piepje voor de start (lampen uit) (zie/hoor Ski wedstrijden).

Is dat met die lampen mogelijk Alex ?

Ze moeten wel een end van de start afstaan, in verband met het zicht vanuit het starthok als deze 2x2 is, je ziet niet veel vanuit dat hokje :P Ik dacht aan een mooie boog over de baan waar we ze netjes kunnen verbergen.

Na de start een "spannend muziekje" zou ook leuk zijn :P
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: webhawk on 16 May 2013, 21:42:36
Ideetje voor de start, F1 style, 5 redstone lampen die 1 voor 1 aan gaan en dan gaan ze tegelijk uit en gaan de hokken open. Dat synchroniseren met noteblocks (Alex had dat idee al) zodat je een paar lage piepjes hebt voor elke lamp en dan een hoger piepje voor de start (lampen uit) (zie/hoor Ski wedstrijden).
Is dat met die lampen mogelijk Alex ?
Klinkt prima, maar ik denk dan dat je voor de 'vijfde lamp' geen redstone lamp moet gebruiken maar bijvoorbeeld glowstone om duidelijk te maken dat het de 'startlamp' is.

Quote
Ze moeten wel een end van de start afstaan, in verband met het zicht vanuit het starthok als deze 2x2 is, je ziet niet veel vanuit dat hokje :P Ik dacht aan een mooie boog over de baan waar we ze netjes kunnen verbergen.

Na de start een "spannend muziekje" zou ook leuk zijn :P
Lijkt me beiden prima!
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 16 May 2013, 21:50:25
Klinkt prima, maar ik denk dan dat je voor de 'vijfde lamp' geen redstone lamp moet gebruiken maar bijvoorbeeld glowstone om duidelijk te maken dat het de 'startlamp' is.

De "startlamp" bestaat niet bij F1, de start is als alle 5 lampen uit gaan. en trouwens, glowstone kan je niet uitzetten toch of wel ?
Maargoed we kunnen ook ergens anders voor kiezen hoor :)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: AlexMedia on 16 May 2013, 23:35:56
Bedankt voor het testen met de paarden! Omdat we dus grotere starthokken nodig hebben gaan de fence gates overboord. Misschien kunnen we terugvallen op de [Gate] van BetterMechanics?

Glowstone licht altijd op. Redstone lamps kun je aan- of uitzetten door er een redstone-puls naar te sturen. Door een van de mods die op Tweakcraft draait kunnen we dat ook doen met pumpkins (worden jack-o-lanterns), maar dat gedrag is dus niet native.

Noteblocks gebruiken is iets dat zeker mogelijk is, en kan gesynchroniseerd worden met de lampen. Een heel muziekje inbouwen is ook mogelijk (er staan her en der complete muziekstukken op TC), maar dat is heel veel werk (ieder noteblock moet worden gestemd en getimed) en ik heb geen zin om dat te bouwen :P

De lampen kunnen op een boog worden geplaatst. Omdat we meerdere starthokken gaan hebben wilde ik de lampen ook meerdere keren plaatsen, zodat iedereen ze even goed kan zien. Voor de armaturen zouden we eventueel kwarts of iron blocks kunnen gebruiken.
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 17 May 2013, 00:05:54
De Gate ken ik niet, ik heb nu even wat geprobeerd met pistons maar als jij een beter idee hebt ..? Kunnen die 3 hoog glas worden ? (dan zijn de startlampen beter te zien dan bij 2 hoog)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 17 May 2013, 04:32:59
Zo... De eerste graaf en asfalteer werkzaamheden zijn gestart, Drag-Strip/rechte stuk zijn in aanbouw. Dan weten we nu dus ook waar de start en finish zijn en kunnen we de rest gaan ontwerpen :) Ik stel voor de stallen ten westen van het net aangelegde stuk neer te zetten, langs het rechte stuk bij de start.

btw, de zone moet nog een heel end uitgebreid worden naar het oosten, we hebben nu niet veel ruimte.
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: webhawk on 18 May 2013, 19:28:29
In Småland wordt momenteel wat geschetst met borden en hekken. Ook is er door merijnh een kleine proefopstelling van thema's voor de track gebouwd, variërend van grasland tot een smalle brug over lava.
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: luuc99 on 18 May 2013, 19:34:44
Wanneer is het project uiterlijk klaar? Lijkt me wel leuk om over dat parcours te scheuren. Leuk idee verder!
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: webhawk on 18 May 2013, 23:19:24
Geen idee Luc, kan weken, maar ook maanden zijn. We hebben een baan uitgetekend die uit meerdere onderdelen bestaat. We beginnen met de kortste en werken zo verder. Afhankelijk van de bouwwerkzaamheden zal het ergens tussen over 2 weken en 2 maanden de eerste echte race gehouden kunnen worden.
De snelheid waarmee 1.6 gereleased wordt en Tweakcraft overgaat heeft er ook mee te maken natuurlijk :)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: AlexMedia on 18 May 2013, 23:23:53
Het is klaar wanneer het af is. Dat neemt niet weg dat we de bouwwerkzaamheden slim aan kunnen pakken, waardoor delen van het parcours al gebruikt kunnen worden terwijl andere delen nog in aanbouw zijn.
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: webhawk on 20 May 2013, 05:52:10
Het eerste deel van de racebaan is nu af, de 'oval'. Er moeten nog wat "administratieve" werkzaamheden gedaan worden en het nodige redstone moet nog aangelegd worden.

Er komt een "control tower" vanwaar de beheerders van de baan deze straks kunnen omschakelen. Met het omschakelen wordt gekozen tussen verschillende parcours, maar ook tussen bijvoorbeeld verschillende opties voor verlichting.

Ik verwacht zelf dat als we dit tempo volhouden de baan binnen een paar dagen open kan voor 'bezoekers'.

Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: AlexMedia on 28 May 2013, 14:13:31
Een korte update: het eerste parcours (de rechte racebaan) is af, er zijn prachtige varkensstallen, we hebben tribunes, er is verlichting aangebracht, en we kunnen het circuit centraal bedienen vanuit de regelkamer. Ofwel: we zijn bijna zo ver om te openen *O*

Dankzij dynmap hebben we een mooie bijna realtime luchtfoto (http://tweakcraft.net:8123/?worldname=world&mapname=surface&zoom=5&x=-155.22673106544357&y=64&z=3979.4033952275954) van de OeiTown Racetrack. 8)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: AlexMedia on 12 June 2013, 12:26:49
Projectupdate: we zijn druk bezig met de afwerking van de racebaan om deze te voorzien van de unieke, ongeëvenaarde OeiTown Experience®! Heb je ideeën voor een kraampje of iets anders dat op dit moment ontbreekt, laat het dan weten. :)

Daarnaast zijn we bezig met het plaatsen van vuurwerkinstallaties, maar hiervoor kunnen we nog wel wat hulp (lees: ingrediënten) gebruiken. Wil je ons helpen? Donaties voor het maken van vuurwerk zijn van harte welkom in het donatiekraampje. Alvast bedankt! *O*
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: AlexMedia on 24 June 2013, 18:20:09
Tijd voor een projectupdate!

We zijn bezig geweest met enkele kleine dingen achter de schermen (finetuning) in de hoop binnenkort de grote baan te kunnen openen. We hebben al aardig wat materialen gedoneerd gekregen om vuurwerk mee te maken, waarvoor dank!

Ook zijn we begonnen aan de bouw van het tweede traject: de Adventure-baan! Deze spannende, gevarieerde baan zal het uiterste vragen van je stuurmanskunsten... en let op, zelfs de kleinste vergissing kan je varken of paard het leven kosten! We zijn de adventure-baan nog aan het aanleggen en aan het inrichten, suggesties om deze baan nog uitdagender te maken zijn - zoals altijd - van harte welkom.

Heb je een goed idee of wil je meehelpen met de aanleg, meld je dan in dit topic of ingame bij één van de projectbeheerders. Wil je een donatie doen, bijvoorbeeld voor meer vuurwerk, dan kan dit natuurlijk ook. Het donatiekraampje staat na de ingang van het circuit.
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 25 June 2013, 17:01:30
Goed nieuws: 1.6 komt op 1 Juli uit!

Ik was ff druk met FTB maar ik kom weer meehelpen deze week, paardenstallen bouwen :)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: AlexMedia on 25 June 2013, 17:51:37
Na de release van 1.6 zal het nog wel enige tijd duren voordat Tweakcraft over is, dit vanwege plugins die nog geüpdate moeten worden. Ook zal een serveradmin er tijd voor moeten vrijmaken. 

Super dat je aan de paardenstallen gaat bouwen. :)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: robinhierr on 10 July 2013, 16:12:29
Goed nieuws: 1.6 komt op 1 Juli uit!

Ik was ff druk met FTB maar ik kom weer meehelpen deze week, paardenstallen bouwen :)

Tweakcraft is over!
Waar zijn de stallen?
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: AlexMedia on 15 July 2013, 14:45:28
Projectupdate:

- Tegenover de varkensstallen zijn de paardenstallen verrezen. Hier kunnen in totaal 24 paarden geparkeerd worden.
- De ruimte tussen de stallen en het starthok is een stuk verfraaid.
- De tribunes naast de startplaats zijn verder afgewerkt, en ze zijn bereikbaar vanaf de ingang van het racecircuit.
- De werkzaamheden aan het tweede gedeelte (de adventuretrack) vorderen gestaag.

Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: AlexMedia on 22 September 2013, 02:56:31
Het is inmiddels meer dan 2 maanden geleden sinds de laatste projectupdate, dus is het ruim tijd voor een nieuwe! Tijdens de zomervakantie hebben we niet stilgezeten, integendeel - er is veel gebeurd op en rond de OeiTown Racetrack. Met deze projectupdate brengen we je helemaal op de hoogte van de ontwikkelingen.

Het park
- We hebben de ingang een grote metamorfose gegeven: een gloednieuw, ruimtelijk gebouw heet alle bezoekers en deelnemers welkom.
- In het park zijn verschillende kraampjes gebouwd waar je terecht kunt voor een hapje, drankje of een mooie ballon.
- Op verschillende plaatsen langs de trajecten zijn tribunes en uitkijkpunten verrezen om een zitplaats te bieden aan alle gasten.

De stallen
- De varkens- en paardenstallen zijn helemaal af.
- Om te voorkomen dat de dieren kunnen ontsnappen zijn toegangspoorten geplaatst die alleen opengaan als er een speler in de buurt is.
- Er zijn exclusieve crewstallen gebouwd waar beheerders van de racebaan hun dieren kunnen stallen

De racebanen
Zoals eerder in dit topic gemeld hebben we drie verschillende trajecten gepland. Ieder traject heeft zijn eigen kenmerken, waardoor er meer te ontdekken valt. Omdat de trajecten verschillend zijn leveren we ze niet allemaal tegelijk op, maar bouwen we de baan in delen.

- De Oval is opgeleverd en klaar voor gebruik. Hier kun je racen op snelheid.
- De Adventurebaan is 85% voltooid, we hebben nog een kunstwerk op de route dat moet worden voltooid. Op een later moment zullen we uitbreidingen op de Adventurebaan opleveren.
- De Kartbaan is de derde racebaan, op deze baan draait alles om wendbaarheid. De Kartbaan is opgeleverd.

Openstaande punten
We zijn ver met het bouwen van de racebaan, maar we zijn nog niet klaar. De volgende punten staan nog open:

1: Adventurebaan
1.1: Bouw en voltooiing ondergronds gedeelte
1.2: Voltooiing thema trajectgedeelte na tunnel
1.3: Bouw tempel
1.4: Bouw waterthema tussen ijsbrug en nethertunnel

2: Infrastructuur
2.1: Ontwerp en bouw van nieuw station (uitgesteld tot een later tijdstip)
2.2: Aanleg tunnels en omleiding bestaande sporen (uitgesteld tot een later tijdstip)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: merijnh on 31 December 2014, 18:29:45
(http://i.imgur.com/afplLya.jpg)
Title: Re: Pigrace / paardenrace
Post by: Freaker5005 on 1 January 2015, 04:10:43
nice nice